hoe komt het dat sommige boeken beter verkopen dan andere? Ik bedoel : hoe "vinden" de mensen deze "goede dingen" in het massale aanbod?
Bij muziek is het makkelijk. daar betalen muziekuitgevers veel geld zodat je bepaalde muziek leert kennen via de radio. Ik heb ook al gehad dat ik iets voor het eerst hoorde en dacht "wauw, prachtig". Maar soms vinden mensen iets mooi omdat de dj zegt dat het mooi/in/een must have... is, dat denk ik toch.
Maar bij een boek is dat anders. Er worden duizenden boeken aangeboden in een boekenwinkel, en daarvoor bestaat er geen "radio". Je ziet daar meestal weinig reclame over en toch wordt iets dan plots veel verkocht. Terwijl andere boeken (van andere schrijvers), die wellicht vaak even goed zijn, in de winkel achterblijven.
Eenmaal een bekend schrijver is het natuurlijk niet meer moeilijk, dan hebben de mensen de neiging om alles van je goed te vinden. En toch zie je ook bij bekende schrijvers soms dat het verkoopcijfer om onbekende redenen daalt. Als ik die boeken lees (die minder verkocht werden) vind ik die vaak even goed dan de boeken die wel verkochten.
Mijn vraag : hoe VINDEN mensen in dat overaanbod het "goede" als er geen reclame voor gemaakt werd?
En hoe komt het dat iemand die goed gevonden wordt plots niet meer verkoopt?