Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

is het verhaal dan nog "legaal" van mij als ik onderstaande doe?

ik heb een idee voor een boek wat ik aan het schrijven ben, ik heb alleen een idee en dat zijn zo ong. 60 boeken en 100 films gecombineerd en nog wat eigen fantasie. is het dan nog steeds legaal mijn verhaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
767

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Zolang je niets letterlijk overschrijft is het legaal.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, want er zijn genoeg boeken/films met gelijksoortige onderwerpen. En inderdaad, zolang je niets letterlijk overneemt kan het gewoon.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo werken volgens mij verreweg de meeste schrijvers. Dat levert dus geen problemen op met copyright. Letterlijk overnemen van tekst mag natuurlijk alleen als citaat, dus tussen aanhalingstekens en met bronvermleding.
Succes!

Toegevoegd na 5 uur:
Of je. zoals Bliets stelt, schriftelijke toestemming moet hebben van de uitgever: dat geldt volgens mij alleen voor langere citaten (meer dan pakweg 3-4 zinnen).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En met schriftelijke toestemming van de uitgever.
Men zegt: beter goed gejat dan slecht bedacht. Daarbij raak je altijd geïnspireerd door andere boeken. Je mag zelfs stukken tekst overnemen mits je alles in de bronvermelding vermeld.

Er is trouwens een man die een boek heeft geschreven met daarin geen enkele zin die niet geciteerd is uit een ander boek.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding