Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verschil tussen een samenvatting en een uitreksel? Meer info in beschrijving.

Ik weet dat deze vraag al eens eerder is gesteld op Goeievraag. Het probleem is dat ik de antwoorden die daarop zijn gegeven niet snap. Ik hoop dat iemand mij een goede, duidelijke, en eenvoudige uitleg kan geven. Verwijder deze vraag alstjeblieft niet. Ik heb overal op internet gezocht voor het verschil maar ik kan het niet vinden. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er zit ook niet zo veel verschil tussen.

Naar mijn ervaring is een uittreksel een opsomming van de belangrijkste feiten uit een tekst, waarbij alle overbodige informatie, zoals voorbeelden, wordt weggelaten. Dit zijn voornamelijk punten om de inhoud van de tekst weer voor de geest te halen.
In een samenvatting is het echter de bedoeling dat alles nog duidelijk is en zijn voorbeelden niet overbodig.

Een voorbeeld:
Informatie in een leerboek van natuurkunde:
Hierbij is een uittreksel de opsomming van alle formules en alle begrippen + betekenis die staan aangegeven.
En de samenvatting is een kortere versie van de tekst waarin je alles nog wel duidelijk uitlegt aan jezelf, zodat je alles ook nog snapt wanneer je het terugleest.

Ik zou niet weten hoe ik dit duidelijker kan verwoorden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel. Dit antwoord is helemaal duidelijk.

Andere antwoorden (1)

In een uittreksel hou je de volgorde en de opbouw van het boek aan en geef je alle hoofdzaken én bijzaken in je eigen woorden aan. Je kunt er eventueel ook bladzijden van je boek in opnemen zodat je die er later nog op kunt naslaan. Na het maken van je uittreksel heb je in principe het boek niet (of bijna niet) meer nodig.

Bij een samenvatting geef je alle kerngedachten en hoofdzaken (dus geen bijzaken meer) van de tekst weer in je eigen woorden. Je hoeft hierbij niet de volgorde van het boek te volgen maar je maakt voor jezelf een logische volgorde waarin wel alle belangrijke dingen staan. Voor je samenvatting kun je naast het boek ook je uittreksel gebruiken.

De samenvatting is dus korter en bondiger dan het uittreksel. Het maken van een samenvatting is eigenlijk een hulpmiddel bij het leren / studeren om voor jezelf te kijken of je alle stof wel begrijpt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding