Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat een schilderij een glad/egaal oppervlakte heeft?

Het schilderij is met olieverf gemaakt. Vaak is dit oppervlak dan ruw of steken er stukjes uit. Hoe komt het dan dat een schilderij in dit geval toch glad kan zijn?

Zou fijn zijn als het uitgelegd kan worden in termen die ik bij kunstgeschiedenis kan toepassen in mijn verslag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als de schilder een grove toets hanteert kan er inderdaad sprake zijn van een ruw oppervlak. Door vernis te gebruiken wordt het schilderij niet alleen beschermd tegen invloeden van buitenaf (luchtvochtigheid en licht), maar ontstaat er ook een glanzend, glad laagje, dat is denk het laagje jij bedoelt. En dat is hierboven aangeduid als laklaag, maar voor kunstgeschiedenis is "vernis" de correcte term. Het nadeel van vernis (vooral in de geschiedenis) is dat het vaak vergeelt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door de laklaag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Glad is egaal, met geringe ruwheid.

Wat is geringe ruwheid en dus wanneer is iets glad/egaal?

Als de oppervlak van een schilderij als ruw bestempeld wordt, kan het m.i. niet glad zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet altijd hoeft een olieverfschilderij ruw te zijn of met stukjes. Dat hang er maar helemaal van af hoe de schilder te werk ging.
Hoe sterk de verf verdund werd en hoe dik de verf op het doek gaat.
Als het klaar is en goed droog komt er vaak een laklaag op of zelfs meerdere laklagen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding