Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet ik met textielverf werken?

Moet ik het veel verdunnen met water? Of juist helemaal niet.
En moet de stof stak zijn opgespannen?
En wat voor soort kwasten kan ik het best gebruiken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat ligt aan het soort textielverf en aan het resultaat wat je wilt bereiken.

Er is textielverf in doseertubes bijvoorbeeld. Daarmee kan je leuk een t-shirt opleuken.
Er zal bij de gebruiksaanwijzing toch wel vermeld staan welke kwasten je het beste kan gebruiken?

Ik zou het niet te veel verdunnen, als je lekker felle kleuren wilt. Dat water doet niets voor de kleur.

Strakke kwasten geven strakke lijnen. Zachte kwasten zijn prettig voor opvuldingen.

Strak spannen geeft strakke lijnen.
Is ook prettiger werken als je een duidelijk motief wilt.

Je kunt textielverf ook gebruiken om een heel kledingstuk in onder te dompelen. Al dan niet na het afbinden van een aantal stukken.

Dus nogmaals: Het hangt af van welke verf je hebt en wat voor resultaat je wilt verkrijgen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee!je hoeft de verf niet te verdunnen,stof dient wel een keer uitgespoeld te zijn en niet met wasverzachter behandeld te zijn.
het verven doe je met dunne penselen voor de lijntjes en wat plattere penselen voor het opvullen.
na het verven als het goed droog is strijk ik er overheen ,leg wel eerst een bakpapier of theedoek over je tekening ,dit doe ik aan de binnen en buiten kant.
het verven gaat het gemakkelijkst als je de stof wat strak legt en een hard ondergrond hebt.
als het een shirtje is zou je er een stuk karton of een snijplank in kunnen leggen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding