Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe goed/groot is 150Dpi?

Ik wil een portret bestellen bij een artiest, dit is 150Dpi. Persoonlijk heb ik geen idee wat dit wil zeggen. Hoe goed is de kwaliteit van 150Dpi, en met welke afmetingen komt dit overeen als ik er een print van wil maken, b.v. a4, a3 enz. Weet iemand dit.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

150dpi is 150 dots per inch (1 inch is 2,54 vierkante cm). 150 dpi is niet een heel hoge resolutie en alleen geschikt voor kleinere afdrukken op bijvoorbeeld ansichtkaartformaat. Voor grotere afdrukken zou ik een hogere resolutie kiezen, anders ga je de individuele puntjes zien.
5 jaar geleden
De dichtheid in dpi moet je omrekenen naar de afmeting in cm van b.v. een fotoafdruk.
In de fotografie gaat men ervan uit, dat een foto van 240 dpi nog een scherpe afdruk kan geven. Voor een A3-formaat zijn dat dan 4252 pix breed en 2835 pix hoog (A3 = 45 30 cm).
Een echt scherpe afdruk krijg je met 300 dpi. Voor een A3 is dat dan 5315 pix breed en 3543 pix hoog. Als de kunstenaar zijn afbeelding levert op 150 dpi en de afbeelding is 10630 pix breed en 7086 pix hoog kun je daar dus een scherpe afdruk van maken, omdat je voor de afdruk voldoende pixels aflevert.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing