Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is een abstracte vertaling van de wekelijkheid?

Ik moet voor mijn toelating 5 tekeningen maken van mijn omgeving waarvan 2 een abstracte vertaling van de werkelijkheid moeten zijn. Wat wordt hiermee bedoeld?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

In een abstract kunstwerk is het beeld niet realistisch: kleuren en vormen verschillen van de werkelijkheid.
Een abstracte vertaling van de werkelijkheid betekent dat je een beeld van de werkelijkheid hebt geabstraheerd. Het beeld van de werkelijkheid door middel van het gebruik van je creativiteit leiden naar een ander beeld dat alleen in een denkbeeld bestaat en niet tastbaar is in de werkelijkheid.
De werkelijke waarneming is een beginpunt om vandaar uit vrij te werken en dat kan op veel verschillende manieren. Bij het abstraheren van het beeld kun je de beeldende verschijningsvormen, zoals vorm, de kleur of het licht wijzigen naar eigen inzicht. Het scheiden van hoofdzaken en bijzaken.
Het is een uitstekend middel om de creativiteit van de kunstenaar te bevorderen en te prikkelen.

Toegevoegd na 24 minuten:
Het schilderij скрипка – skripka (de viool) van de Russische kunstenares Lyubov Popova is een voorbeeld van een abstracte vertaling van de werkelijkheid.
De omgeving hoeft niet altijd de natuur te zijn, het kan ook een beeld zijn van een voorwerp, zoals deze viool. Deze is terwijl je er naar kijkt een onderdeel van de omgeving maar op de tekening niet de werkelijkheid.
https://www.kunstkopie.nl/a/popova/violin-3.html
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing