wat is het verschil tussen abstract expressionisme en expressionisme?

ik snap niet goed wat een expressionistisch schilderij abstract zou kunnen maken zeg maar... Wanneer is iets expressionistisch ook abstract? wat is het exacte verschil tussen abstract expressionisme en expressionisme zelf?

groetjes.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (3)

Eigenlijk is het zo moeilijk niet, de naam geeft het verschil al weer.
Abstract expressionisme is een schilderstroom binnen de abstracte kunst.
Terwijl 'gewoon' expressionisme veel breder is en omvat meer dan alleen het abstracte gedeelte. Je mag het woord 'abstract' feitelijk bijvoeglijk vatten met betrekking op het expressionisme.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Persoonlijk zie ik impressionisme als een uitbeelding van hoe de artiest de buitenwereld opvat en expressionisme als een uiting op het doek van de binnenwereld/gevoelswereld van de artiest. Voor emoties is vorm niet altijd zo belangrijk, er zijn ook nog ritme, kleur en helderheid en daarom zijn de werken nogal eens abstract. Het schilderij is niet meer gebonden aan een externe bron van vorm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kort gezegd betekent abstract wanneer iets zo is uitgebeeld dat het niet meer lijkt op iets uit de realiteit. Abstract is het tegenovergestelde van figuratief, wanneer iets is uitgebeeld op een manier terug te leiden is op de realiteit (niet te verwarren met realisme). Bij abstracte kunst laat de kunstenaar de tastbare vorm helemaal achterwege. Gewoon expressionisme was/is inderdaad een schildersstroming die zich richt op het innerlijk van de kunstenaar met vaak felle primaire kleuren en dynamische schilderstoets, maar er was toch nog duidelijk een link met de vormen van dingen zoals ze in de werkelijkheid zijn.
Expressionisme voorbeeld van Pechstein en abstract expressionisme voorbeeld Rothko toegevoegd.