Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat betekent het als het paard (standbeeld) met een voor- en achterbeen opgetrokken staat?

Ik weet namelijk wel dat als -ie op vier benen staat, de persoon op de rug een natuurlijke dood is gestorven, als -ie op drie benen staat is -ie gestorven na de strijd maar wel door verwondingen die hij daar heeft opgelopen, en met twee voorbenen omhoog gestorven in de strijd. Maar wat betekent het dan als ie een voor- en achterbeen heeft opgetrokken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Ik heb ook eens gegoogled, en ik kom bijgaande link tegen waarop er gediscussiëerd wordt over het onderwerp.

Wat blijkt is dat de regel van die betekenissen zeker niet altijd op gaat!

Bovendien kan ik nergens van een beeldhouder zélf bevestigd vinden dat hij een paard in een bepaalde houding heeft gemaakt vanwege de wijze van overlijden van de ruiter.

Ik twijfel er dus een beetje aan. Misschien is het wel een hardnekkig broodje aap verhaal?

Toegevoegd na 35 seconden:
Misschien is het ook maar één bepaalde beeldhouder die deze symboliek gebruikte? Of een bepaalde school beeldhouders? Of alleen beelden uit een bepaalde periode?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het een broodje aap is. Overigens zijn de onderwerpen van standbeelden met paarden meestal "helden" en die sterven meestal geen natuurlijke dood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een opgetrokken achterbeen is normaal bij een paard dat "op rust" staat. Een paard met twee benen opgetrokken in stilstand valt om. Een dravend paard kan wel een voorbeen en een achterbeen opgetrokken hebben. Misschien wil de beeldhouwer een dravend paard uitbeelden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing