Wat is de betekenis van de krakkemikkigheid van de christelijke bouwkunst?
(De bouwkunst zelf was natuurlijk niet krakkemikkig, maar de afbeeldingen daarvan wel - en daarover gaat mijn vraag.)
Op veel christelijke afbeeldingen zie je cherubijntjes of putti, die druk bezig zijn met het overeindhouden van een bouwsel rond de hoofdpersoon van die afbeelding.
Mijn eerste gedachte is dan: dat is zwaar en nodeloos werk - waarom zetten de leiders niet gewoon meteen een fatsoenlijk bouwsel neer?
Ik zou zelf niet ontspannen kunnen zitten als men achter en boven mij bezig zou zijn zware bouwdelen overeind te houden. Daarnaast is het zwaar werk, waarmee ik mijn helpers niet zou willen belasten. Tot slot komt het nogal amateuristisch over.
Nu waren dit vast niet de gedachten van de toenmalige schildermeesters. Maar wat was dan wél de achtergrond van deze ogenschijnlijke krakkemikkigheid?
Toch vind ik de man wat zorgelijk kijken: hij wijst met zijn rechterhand waar de cherubijntjes het ding boven zijn hoofd neer zouden moeten leggen.
Wel mooi.
Ik hou daar wel van.Mijn moeder heeft veel boeken over schilderkunst, vooral Renaissance.
Ze heeft de Kunstacademie gedaan en schildert zelf ook.
Ik zou zelf graag kunstgeschiedenis gaan studeren,maar dan moet ik eerst nog wat pers. probleempjes oplossen.:-(
Wel orginele vraag!
Bedankt voor je advies.
Maar ik heb echt nog een lange weg te gaan.
Of zoals mijn psych zegt:" Er liggen op je pad verschillende bergen die je moet beklimmen voor je aan de overkant bent.Je zult soms terug vallen en struikelen maar zullen altijd mensen zijn om je weer omhoog te helpen en je zonodig een duwtje in de rug te geven.Daar ben ik ook bij"
Ook symbolisch hè?
Kon ik maar zeggen:"Nu"!
Maar misschien ben ik nog niet zo ver.
En kijk eens wat je vraag( en mijn reactie) aanricht op de vroege morgen!Nu al zo serieus,haha.
En ik heb nog antwoord op mijn vraag( onder die van jou),schijnbaar weet niemand hier daar iets over..
Zal wel weer iets vaags zijn, vrees ik nu.
Maar wat jouw vraag betreft:ik zal hem nog wel aan mijn moeder laten zien.^_^
Dus je vraag zou kunnen luiden: Wat is de betekenis van de barok in de christelijke bouwkunst?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.