Hoe plassen bijen?

Ik weet wel dat ze diarree kunnen hebben, en dat dat ''roer'' heet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Tuin
8.4K
Rieneke1
9 jaar geleden
Volgens mij plassen ze niet, maar is het net zoals bij vogels 1 enkel uitscheidingsproduct.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke, want ze hebben geen blaas dacht ik. En ook geen anus...
Rieneke1
9 jaar geleden
Een uitscheidingsopening zullen ze ongetwijfeld hebben, maar volgens mij lijkt dat meer op een cloaca? Ik gis maar wat hoor :)

Antwoorden (2)

Bijen plassen niet. Ze hebben geen bloedsomloop, geen longen, en geen nieren.
Ze hebben gewoon één uitscheidingsopening.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze hebben wel degelijk een bloedsomloop, die is alleen niet gesloten en "nieren" hebben ze ook (als je naar de functie kijkt en niet naar de bouw), zie Attercopu.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, en je zou zelfs de tracheen nog met longen kunnen vergelijken. Alle dieren hebben vergelijkbare problemen om hun fysiologie aan de praat te houden, en insecten lossen dat net wat anders op dan zoogdieren ;-)
Bijen plassen via hun poepertje. Hun bloed wordt gezuiverd door de buisjes van Malpighi, en het urinezuur komt in de einddarm terecht. Met de poep wordt het dan naar buiten geperst. Zie bron: een mooie animated gif van een poepende/plassende hommel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Feitelijk zijn de buizen van Malpighi dus de nieren van een insect. Geen nieren zoals wij ze hebben, maar organen met dezelfde functie.