Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

In de mondharmonica zitten hele kleine stukjes metaal die gaan bewegen als je er langs blaast of zuigt. Door de beweging gaat de lucht trillen en hoor je een toon. Omdat al die kleine stukjes metaal verschillende eigenschappen (dikte of lengte) hebben, komen er verschillende toonhoogten uit de mondharmonica.

Op de wikipedia-pagina over de mondharmonica en het trillende klepje ('doorslaande tong') wordt het precies uitgelegd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je, ik kan mondharmonica spelen, maar snapte nooit precies de werking van mijn chromatische instrument. Ik begrijp nu dat ik alleen die ene noot soms moet spelen, zonder akkoorden.

Andere antwoorden (2)

De mondharmonica is een mondorgel. Het heeft vrijslaande metalen tongen (deze kunnen vrij heen en weer bewegen) die in trilling worden gebracht door te blazen of te zuigen in de blaasgaten.
De mondharmonica werd ontwikkeld in Europa na de introductie van de Chinese sheng 1777. De mondharmonica is erg populair in de folk- en bluesmuziek.
Er zijn allerlei soorten mondharmonica's. Je kunt deze bekijken in: The Virtual Harmonica Museum.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in de mond harmonica zitten kleine metalen plaatjes die elk in een van de vakjes zitten door erop te blazen gaat zo'n metalen plaatje trillen en dan krijg je een toon Door verschillende lengtes, breedtes en diktes te gebruiken krijg je de verschillende tonen. Door te blazen breng je een metalen plaatje aan het trillen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding