Wat is het gemiddelde aantal uren dat moet je thuis repeteren voor de repetitie van een amateurkoor?
Sindskort zing ik bij een amateur klassiek kamerkoor. Het niveau vind ik persoonlijk redelijk hoog. Er wordt van je verwacht dat je de muziekstukken vooraf thuis instudeert en je goed voorbereid op de repetitie verschijnt. Nu repeteer ik thuis circa 4 tot 5 uur per week, wat ik persoonlijk voor een amateurkoor behoorlijk veel vind. Toch merk ik dat ik dan nog op mijn tenen moet lopen bij sommige stukken. En dan hoor ik dat ik meer moet repeteren maar ik zit al aan 5 uur per week. Wat is een normaal gemiddelde aan uren om zelf thuis te repeteren?
Het maakt niet uit wat een gemiddelde is.
Stel dat het gemiddelde 8 uur is. Wat dan?
Want je vindt nu 4-5 uur al veel. Zou je dan omdat dat het gemiddelde is, meer uren gaan repeteren en dat opeens wel accepteren?
Wat zou het anders zijn dan dat 3 uur het gemiddelde is en jij 8 uur NODIG hebt voor dat koor?
Wat nu als blijkt dat 4-5 uur ongeveer het gemiddelde is? Zeg je dan: "Ik doe niet meer, WANT ik zit al aan het gemiddelde!"
===
JIJ hebt een X-aantal uur nodig om op "niveau" te komen.
JIJ hebt een Y-aantal uur beschikbaar voor dat repeteren.
Als X hoger is dan Y is dat koor voor jou niet haalbaar, of zal je vaak aan moeten horen dat meer repeteren nodig is.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.