Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe ingredienten omrekenen naar bakvorm?

Ik wil metale bakvormen bestellen van Aliexpress en ik gebruik voornamelijk ingredienten van deleukstetaartenshop. Ik wil de beschreven hoeveelheden aanhouden voor het beste resultaat. Echter zijn de beschreven inhouden per bakvorm vanaf 6 inch. Kan iemand voor mij berekenen hoeveel ik nodig heb voor 4 en 5 inch?

Ik heb een foto toegevoegd! Wie kan voor 10x4cm en 12.5x5cm omrekenen? Ik kan echt niet rekenen, mijn dank is groot!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

De vorm van 10x4 cm heeft een inhoud van ongeveer 0,3 liter.
De vorm van 12,5x5 cm heeft een inhoud van ongeveer 0,6 liter.

Het makkelijkste is om nu alle ingrediënten van de 15cm vorm (1,3 liter) te delen door 4 voor de 10cm vorm en te delen door 2 voor de 12,5 cm vorm.

Het hangt een beetje van de soort taart af of je daarmee goed uitkomt. Door alles te delen op inhoud van de vorm, wordt ook de bodem en de fondantlaag dunner en dat is niet altijd handig. Dat zul je dus zelf moeten uitproberen, maar van fondant is het niet ingewikkeld om een beetje extra te pakken, tot de goede dikte uit te rollen en dan wat je overhoudt weg te snijden.

Voor de vulling kun je wel eenvoudig delen op basis van inhoud, dus voor de kleine vorm van 10 cm heb je nodig:
boter: 31 g
mix: 25 g
water: 25 ml
room: 6 g
melk: 19 g

Voor de vorm van 12,5 cm dus de helft van de hoeveelheden voor de 15 cm vorm, en dat is het dubbele van bovenstaande hoeveelheden voor de 10 cm vorm.

Baktijd zul je ook zelf in de gaten moeten houden, maar dat is altijd zo met bakken omdat elke oven net iets anders werkt.
---edit: melk: 19 g moet natuurlijk zijn melk: 19 ml
Toegevoegd op 11 juli 2020 11:21: tekst
4 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing