Hoe krijg ik een paardenbak vruchtbaar voor groenteteelt? Heb er al 10 cm paardenmest doorgewerkt.?
Achter huis was een paardenbak. Gewoon uit koppigheid (zo goed als iedereen zegt dat het zinloze moeite is) wil ik deze vruchtbaar maken met paarden- en koemest, eigen compost en blad, zeg maar, alleen organisch materiaal wat ik her en der zonder kosten kan halen. Het gaat om een eerste stuk van plm 250m2. De eerste 10 cm paardenmest zit er bijna doorgewerkt, tot zo'n 25 cm diep. Het heeft er een paar maand op gelegen en daarna erdoor gespit. Volgende stap is al redelijk rottend blad erover te spreiden om het bodemleven tegen de vorst een kans te geven en er in april door te werken, samen met nog een laag stalmest. De bedoeling was om er dan aardappelen en lupinen te laten groeien. De eerste om losse grond te houden voor de bemesting in het najaar, de lupinen dito en voor verbetering door het na het bloeien in de grond te werken. Een buur, paardenhoudster, zei dat lupinen dodelijk voor paarden kunnen zijn dus dat wordt even goed nadenken wat als vervanger gebruikt kan worden.
Als dit stukje lukt pak ik de hele bak aan.
Iemand een ander idee om de volledige arme grond vruchtbaar te krijgen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.