Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een manier om muzieknoten te leren lezen?

Ik speel al 9 jaar verschillende muziekinstrumenten (waaronder piano). Ik heb les gehad van veel verschillende muziekdocenten die mij allemaal hebben geprobeerd om het notenschrift aan te leren. Maar helaas, na 9 jaar oefenen lukt het nog steeds niet. Het lijkt wel of ik dyslexie heb maar dan met het notenschrift. Ik speel oneindig veel stukken op gevoel maar dit komt nooit overeen met de originele bladmuziek. Het is erg frustrerend dat ik bij het leren van nieuwe stukken de bladmuziek niet kan lezen. Heeft iemand hier misschien ervaring mee en misschien tips voor? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Kinderen en volwassen met dyslectie kunnen inderdaad moeite hebben met het leren van het complexe notenschrift. Het kan, maar hoeft niet.
Misschien heb je wel dyslexie in een lichte mate (het verschil in dyslectie is gigantisch).
Heb je bijvoorbeeld moeite met vreemde talen? Automatiseren van de tafeltjes (keersommen)?
Omdat dyslectie niks te maken heeft met intelligentie, heb je het misschien kunnen opvangen met je iq. Wat je nu doet, is muziek maken op geheugen en gevoel.
Ik begrijp dat het frustreert om het notenschrift niet onder de knie te krijgen. Als je het benadert alsof je wel dyslectisch bent, zou je het heel gestructureerd moeten aanpakken, terwijl je meerdere zintuigen prikkelt.
Mijn tip zou zijn om elke noot (do, re, mi.......) of (a, b, c......) met een andere kleur op de balk weer te geven. Bijvoorbeeld: elke do = rood, re = blauw etc.
Misschien is het dan handig om een instrument met toetsen te kiezen, waarop je dezelfde kleuren plakt.
Ik hoop oprecht dat je deze manier nog niet geprobeerd hebt en dat dit vruchten afwerpt.
Succes.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing