Waarom zaagt mijn decoupeerzaag schuin?
Ik heb net een nieuwe decoupeerzaag (Black & Decker Autoselect decoupeerzaag KS901SEK-QS 620W) aangeschaft voor het zagen van rechte plaatjes hout. Ik zet mijn hout vast en klem een balk boven op mijn hout als geleider voor de voet van de decoupeerzaag, zodat ik rechte lijnen kan zagen.
Het probleem: de zaag begint recht en trek dan tijdens het zagen schuin. Dit betekent dat het daadwerkelijke zaagblad niet meer haaks naar beneden is gericht en dat het een gat zaagt in mijn antisplinterplaatje :(
Ik ben al een keer terug geweest naar de karwei om het te vragen. De medewerkers beweren dat het hun wel lukt om recht te zagen.
Ik snap niet goed wat er fout gaat. Ik volg rustig de geleider met de zaag maar mijn zaagblad wil niet rechtdoor. Ik heb een zaagje gekocht dat voor fijn hout is omdat ik een dunne plaat in stukken wil zagen en ik gebruik op de decoupeerzaag de optie 'rechtdoor' voor hout.
Is er alsnog iets wat ik fout doe, of kan het aan de decoupeerzaag liggen?
Recht zonder geleiderail is dan lastiger, maar ik denk dat met geleiderail (balk) het zaagje beter rechtdoor gaat. Dit is gewoon een probleem bij goedkopere / middenklasse zagen.
Maar zoals al gezegd, dit is werk voor een (mini) cirkelzaag.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.