Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik met een kruisboog schieten in de achtertuin?

Iemand zei net tegen me dat zijn vriend zelfmoord heeft gepleegd met een kruisboog en ineens dacht ik wow een kruisboog is zo cool. Dus ik keek gelijk op internet wat zo'n ding kost. Daarna of het legaal is in Nederland. Ik wil graag in de achtertuin schieten. Is niet heel groot, maar er staat: 'Met een kruisboog in je achtertuin schieten is alleen aan te raden als je een hele grote achtertuin hebt'. Aan te raden, dus hoeft niet, toch?? En als het niet mag, mag pijl en boog wel?

Toegevoegd na 59 seconden:
Waar ik die informatie gevonden heb: http://www.kruisboogkopen.com/kruisboogschieten/

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
'Nadat je hoorde dat iemand zelfmoord pleegde met een kruisboog, leek je het cool om er zelf één aan te schaffen'. Juist. Maar in ieder geval moet je minstens een tuin hebben van 50 meter, wil je een beetje veilig er mee kunnen schieten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt geen grote achtertuin maar wil toch een beetje gaan lopen schieten met iets dat een dodelijk wapen kan zijn?
Ik zou de buren maar ff waarschuwen hun kinderen en huisdieren binnen te houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik dacht door je enthousiasme heen te lezen dat iemand vertelde dat ie zelfmoord zou gaan plegen. ohwacht!!! overigens is het bij zelfmoord met een kruisboog niet echt zinvol om veilheidsregels in acht te nemen. puur voor de fun, zou ik wel de regels in acht nemen.
je hebt er nog nooit mee geschoten, dus dat je kan mikken op een doel kan je wel vergeten. en dan is een tuintje klein hoor, als achter de heg ineens het buurjongetje met een pijl in zijn kruin de boel bij elkaar schreeuwt om maar even wat te noemen. dit is geen speelgoed, of een 'oh cool' hebbedingetje. als je al zo denkt over de veiligheid van een wapen zou ik fijn een klappertjes pistool halen bij de blokker als ik jou was, en als je volwassener bent en je verantwoording kan nemen pas na gaan denken over iets heftigers.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je mag met een kruisboog schieten op een schietbaan of een eigen afgesloten terrein voor recreatief gebruik. Dat kan dus ook de achtertuin zijn. (Maar dan heb je m.i. wel een diepe achtertuin nodig.)

Een kruisboog mag alleen door een meerderjarige worden gebruikt en als je 'm vervoert mag dit niet "gebruiksklaar" gebeuren.
(Lees meer...)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dus 10 meter diep ongeveer is niet genoeg?
Computoon
9 jaar geleden
Dat is de minimale afstand bij schieten met een traditionele boog, begreep ik van internet. "Bij traditioneel wordt er geschoten met traditionele bogen, zonder moderne hulpmiddelen.
* 10 meter traditioneel Er wordt geschoten op kaarten/blazoenen die met rubber bevestigd zijn op een houten blok op een afstand van 10 meter.
* 20 meter traditioneel Hetzelfde als bij 10 meter traditioneel, alleen nu met een afstand van 20 meter. "
Bron: http://www.zappsport.nl/sport/kruisboogschieten Zorg dat je zodanige voorzieningen treft dat afgeschoten pijlen op geen enkele manier personen in of buiten de afgesloten tuin kunnen raken. In onervaren handen kan een kruisboog dodeljk zijn. "Sportschuttersverenigingen in België gebruiken houten staartkruisbogen. Die schieten met houten pijlen met stalen punt. Dodelijk op een afstand van 10 meter." Moderne kruisbogen van staal/aluminium schieten nog veel verder.
Word lid van een kruisboogvereniging als je met dit wapen wilt gaan schieten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
eens! eerst leren om met een dodelijk wapen om te gaan voor je in je tuin gaat prutsen die (hoe je het ook went of keert) gewoon niet diep genoeg is. er is meer dan schieten voor de lol, de veiligheid en verantwoording die komt kijken bij het gebruik van een dodelijk wapen is nou nét de reden waarom o.a. leren schieten in verenigingsverband zo belangrijk is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
eucalypje ik kan het toch leren, en het is in de achtertuin daar lopen geen kinderen en dieren. En ik weet dat het geen speelgoed is maar is wel leuk om te hebben toch en mee te schieten. Ik kan toch leren om er mee om te gaan, pest me niet ;(

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding