Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Dan kun je beter gewoon een zakje zaad halen en het zelf kweken op bijvoorbeeld natte watten, of een laag gevouwen keukenpapier, of op een dun laagje aarde, dat alles in een schotel, of bijvoorbeeld in een plastic eierdoos of iets dergelijks.. Na 14 dagen kun je al oogsten.
Zie hier voor tips: http://www.tuinadvies.be/tuinkers_zaaien_en_kweken.htm
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En moet ik dan telkens nieuwe zaadjes kopen of kan ik iets van de plant halen en dat dan planten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een zakje zaad koopt, dan zaai je een heel dun laagje zaad en vouw je het zakje weer dicht - na je oogst maak je een nieuw bakje en zaai je een nieuw laagje zaad. Zolang je de plantjes opeet voor ze gaan bloeien en zaad zetten, zul je geen nieuw zaad krijgen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als ik de plantjes laat doorbloeien, waar haal ik de zaadjes vandaan (van de plant)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed niet dat dat je lukt, maar als het lukt: dan zitten de zaadjes daar waar eerst de blommetjes zaten. Veeg dan als je bloemen krijgt wel even met een kwastje over de bloemetjes heen om stuifmeel te verspreiden.
Maar: het kan zijn dat de boel verlept voor het gaat bloeien, of dat dit spul geen zaad krijgt.
Gewoon zaad kopen en opkweken is echt makkelijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok, en dan als laatste nog (denk ik): Zijn de zaadjes in gesloten zakje lang te bewaren? (ivm voorraad, winkel die deze zaadjes verkoopt vrij ver)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik bewaar aangebroken zakjes altijd in de dichtgevouwen verpakking in een envelop (of in alufolie, als je zeker weet dat het niet vochtig kan worden) op een koele, droge en donkere plek.
Kiemkracht kan per plant erg verschillen, maar ik heb dit jaar bloemzaden gezaaid van een zakje dat ik jaren kwijt was en waarop erg duidelijk stond: 'sow as soon as possible', en ik heb nu veel planten. Sommige andere soorten kiemen na een jaar al bijna niet meer.
Uitproberen maar :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor je antwoord en de hulp in de uitleg, morgen zaadjes kopen en proberen maar!

Andere antwoorden (2)

Als je de tuinkers afgeknipt hebt gaat de plant dood,als je ze laat doorgroeien sterft ze na enige tijd ook af.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
als je het in de vingers hebt kan je ze door laten groeien tot bloempjes aan toe, daar komen ook weer zaadjes aan, het kan wel! moeilijk maar mogelijk.

overigens wel zaadjes van bioboer halen, die in de winkel zijn vaak dna gemodificeerd of hoe je dat precies noemt en die hou je niet zo lang heel.
voedzaam plantje, heerlijk met kaas, leverworst, pesto, roomkaas in de drank met o.a. vanillie ijs als falooda, jum jum!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding