Kun je een foto getrokken met een iphone of ipad verbeteren om op groot formaat af te drukken?
K heb foto's getrokken met iPhone X en ipad pro. Nu zou ik graag een foto daarvan laten printen in groot formaat op canvas of lamda. Maat 70 op 70 cm. K ben daarstraks bij een printbedrijf geweest en die zeggen dat de kwaliteit van die foto veel te klein en te slecht is om mooi te vergroten en af te printen. Kan ik deze foto laten bewerken ( of zelf ) zodat deze wel goed is om te laten vergroten en af te printen ? Hoe ? Tips ?
Tuurlijk kan je dat vergroten, maar je houd niets over.
Gouden regel is 300 pixels per inch. Dat is ong. 118 px /cm (dus 118x118 = 13924 px/cm2)
Een afdruk van 70x70cm = 4900 cm2.
4900 x 13924 = 68.227.600 pixels
Dus je hebt een foto van zo'n 68 MP nodig om een goede afdruk te kunnen maken.
Dan is 12MP echt veel te weinig. (= 50 pixels / cm)
Lambda print is niet aan te raden in dit geval, daarvoor heb je inderdaad 300 dpi nodig. Als je dan toch ingewikkeld wil gaan rekenen met dpi en MP, doe het dan goed. De 12MP in een camera is gebaseerd op een rechthoekige foto. Het is niet zo dat bij een vierkante foto die 12MP worden herverdeeld over dat vierkant. Je verliest daar dus al MP's. Uiteindelijk komt je berekening dus nog lager uit. Maar is het naar mijn idee toch voldoende voor een print op canvas, indien de foto zelf van voldoende kwaliteit is (scherpte, belichting etc).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.