welke lens camera moet ik hebben voor hele wazige achtergrond?
portretfotografie en modefotografie.
welke lens zorgt ervoor dat de achtergrnd het wazigst woord. en camera?
....
De lens, daarnaast werkt een hogere focale lengte(brandpuntsafstand) ook mee en dat is wederom een eigenschap van de lens.
Een lens die maar tot f2.8 gaat kan je nu eenmaal niet lager dan dat instellen.
Als je het zo bekijkt heeft de camera ook invloed (sluitertijd).
Sluitertijd is in mijn ogen geen factor in de wazigheid van de achtergrond.
Althans ik spreek hier over bokeh. Niet over bewegingswazigheid.
Heb je het dan over superbelichte scene, met een objectief met hele lage f-waarde, waarbij je dan bijzonder korte sluitertijden nodig hebt? Korter dan 1/4000 wat ik op mijn 500D al tegenkom? Ik ben het eerlijk gezegd ook nog niet eerder tegen gekomen als optie om meer scherpte-ondiepte te verkrijgen.
https://www.nikonusa.com/en/learn-and-explore/a/tips-and-techniques/bokeh-for-beginners.html
Lager f-getal/langere focale lengte (mm) (als het gaat over apparatuur).
Heel af en toe grotere sensor (camera). Kijk, toen ik eerst alleen een zoomkitlens had met f5.6 als laagste diafragmastand rond de 50mm kon ik amper scherpteondiepte/bokeh krijgen.
Toen ik er een 50mm f1.8 bij kocht was dat geen issue meer, dat dan voor bijna alle reële lichtomstandigheden. Zou ik een f1.4 of f1.2 kopen zou ik dat nog wat verder kunnen duwen (hoewel met diminishing returns voor zover ik begrijp). Ik heb nog nooit zoiets gedacht qua sluitertijden.
-zo'n beperkte sluitertijdenrange heeft dat een andere camera kopen relevant wordt om een wazigere achtergrond te krijgen?
-een situatie waarbij de range die volgens mij al jaren rond 1/4000ste, 1/8000ste zit in een realistisch scenario onvoldoende is om een volledig open diafragma niet te overbelichten? Kan je er een verhaaltje van maken, waarbij je een voorbeeld geeft, zoals ik dat heb gedaan voor f-waarde op een lens? Wat ik probeer te zeggen is dat sluitertijd al hele lange tijd op een range zit waarbij je zelden (ik uit herinnering nooit) zal denken "hmmm had ik maar een model camera gehad met een snellere sluitertijd". Anders dan dat ik dacht "had ik maar een objectief met een lager diafragma getal(een prime)". Hypothetisch gezien klopt je argument wel, maar realistisch kan ik er niks van maken. Als de ene camera tot 1/400ste ging en de andere tot 1/2000ste was het een ander verhaal.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.