Wat doen (of kunnen) fotosites waar je gratis foto's op kan zetten ermee?
Op internet zijn nogal wat sites waar je gratis je foto's neer kan zetten. Maar ik vraag me af wat ze ermee doen. Verkopen ze die stiekem? Kunnen andere mensen die foto's kopieren en dan doen of zij die zelf gemaakt hebben? Misschien nog iets anders?
Ze zijn dan vogelvrij.
Ik zet wel foto's op Google Photo's/Google Drive, er is altijd een kans dat er natuurlijk door een lek of veiligheidsproblemen foto's ergens terecht komen waar het niet de bedoeling is, maar dat zal dan een incident zijn. Er zijn naar mijn weten geen sites die ongevraagd foto's doorverkopen, dat zou vrijwel direct in de gaten lopen, met een enorme media-aandacht. Fotosites die open staan.
Als je je foto's zet op een site waar de foto's door iedereen te bekijken zijn dan kunnen ze overal heen gekopieerd worden. Die foto's dan weer gebruiken (en net doen of het je eigen foto is) is een overtreding van bijna elke auteurswet.
@LeonardN Pixabay bij voorbeeld.
Als je een foto aanklikt zie je hou je hem mag gebruiken, en of dat de download wat kost. Zo'n site (en daarom is het dus belangrijk dat je zegt wat je bedoelt) is een totaal andere site dan bijvoorbeeld Google Photo.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.