Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen met reisboeken van ouders?

Onze ouders zijn afgelopen jaar overleden en we hebben nu 3 dozen met foto albums van hun reizen. We weten niet zo goed wat ermee te doen. Scannen is erg veel werk en ik denk niet dat we er ooit nog in zullen kijken. Zelf beleefden ze er veel plezier van, regelmatig werd er iets opgezocht.
Weet iemand of er een archief/instituut bestaat wat daar wat mee kan?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

Ik heb zelf ook enkele albums vol, waar niemand verder wat aan heeft. Mogen zo bij het oud papier als ik er niet meer ben. Ik denk niet dat er een archief is dat vakantiefoto's wil. Die willen hooguit echt oude foto's over het toenmalig dagelijks leven.
Ik denk dat ik er eventueel nog mooie foto's waar ze beiden opstaan uit zou halen en de rest weggooien. Zoals je zelf al zegt, je kijkt er toch niet meer na, de reisdoelen van je ouders daar heb je waarschijnlijk niets mee, je herkent de plaatsen niet en de verdere mensen die er op staan ook niet.
8 jaar geleden
Als je een zolder hebt zet je ze daar. Na een paar jaar is het een stuk makkelijker om weg te gooien.

Kaasschaafmethode. Gooi een deel weg, de rest op zolder.
Dit doe je een paar jaar later nogmaals totdat je één of een paar album over houdt.

Het bewaren van enkele album doe je ook voor de kleinkinderen.

In plaats van scannen kan je er foto's van makken.
Camera's, zelfs die van nieuwe telefoons, zijn goed genoeg om per twee pagina, maar één foto te hoeven maken.

ps. foto's niet bij het oud papier. (Zie bron)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeker niet nu , uit oogpunt van 'alles opruimen', meteen weggooien of weggeven.

Doe het niet! ...krijg je spijt van. Is echt niet verstandig.

Als je er nooit meer naar om kijkt : prima, maar de kans is best groot, dat je over een x aantal jaren echt een erge behoefte krijgt om al die boeken eens op je gemak door te kijken onder het genot van een kopje thee/koffie.

Nu ben je nog te emotioneel om deze beslissing te nemen.

Mocht je toch tot weggooien overgaan, bewaar dan de foto's met je ouders erop , de exemplaren waarop de omgeving / natuur / bevolking is vast gelegd , zou je dan kunnen weggeven.

Een verzorgingscentrum (bejaardenhuis) kan daar zeker belangstelling voor hebben.
Ook zijn er nog mensen die ansichtkaarten sparen en misschien ook wel foto's met mooie afbeeldingen.

Toegevoegd na 2 dagen:
Op Facebook bestaan groepen die geïnteresseerd zijn in zoiets, historische afbeeldingen oftewel .foto's van vroeger. Namen duiden meestal wel op het thema van de groep "Rotterdam toen" o.i.d.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing