Welke kleurruimte kan ik het beste instellen op mijn camera voor raw-opnames?
Ik kan op mijn camera (Nikon) kiezen tussen AdobeRGB en sRGB.
Mijn eerste vraag is of deze keuze überhaupt een invloed heeft wanneer ik in raw fotografeer.
Indien die invloed er is (en daar ga ik eigenlijk wel van uit), welke van deze twee kleurruimtes kan ik dan het beste kiezen? AdobeRGB is groter dan sRGB, dus met AdobeRGB kun je in theorie tijdens de nabewerking meer kleurschakeringen terughalen dan met sRGB. Aan de andere kant kan mijn scherm geen AdobeRGB weergeven, maar alleen iets dat ongeveer (niet precies) overeenkomt met sRGB. Dus al zou mijn nabewerkingsprogramma (Adobe Lightroom) een foto bewerken die in AdobeRGB is opgeslagen, dan nog zouden mijn ogen slechts een fragment van die kleurruimte kunnen zien.
Noot:
Mijn Eizo S2100 is wel een prima scherm, maar het is geen professionele apparatuur.
Wat is nu de beste instelling op mijn camera als ik raw-foto's maak: AdobeRGB of sRGB? En *waarom* is dat de beste instelling?
Toegevoegd na 4 minuten:
Wat ik wil bereiken met mijn keuze voor één van deze twee kleurruimten is: zoveel mogelijk flexibiliteit in de nabewerking. Dus kleurnuances terughalen die uitgebeten of onderbelicht zijn, ook als slechts één of twee kanalen "clippen". En selectief een bepaald gedeelte van het contrastbereik uiteenrekken zonder dat dat artefacten oplevert.
Daarna wil ik de foto naar een goede afdrukcentrale kunnen sturen om er een mooie, kleur- en contrastechte afdruk van te maken.