Hoe kan ik zien *waarom* mijn foto onscherp is geworden?
Soms maak ik een foto die er op het schermpje van de camera prima uitziet, maar die later, op het grote computerscherm, onscherp blijkt te zijn.
Vaak is wel duidelijk wat er fout is gegaan: te lange sluitertijd, bewogen, scherp gesteld op de voorgrond of juist op de achtergrond. Maar soms blijft het onduidelijk wat nu precies de reden is waarom een foto onscherp is geworden.
Onderstaande twee foto's zijn daar voorbeelden van. Ik had genoeg tijd, ik heb scherpgesteld op de ogen van de bruid, en ik had mijn camera zo ingesteld dat hij alleen maar zou afdrukken als de camera ook vond dat hij had scherpgesteld.
Mijn vraag is nu: zijn er manieren waarop je aan de foto kunt zien wat de reden is van onscherpte?
(Onderstaande foto's zijn slechts voorbeelden. Het gaat er dus niet specifiek om waarom *deze* twee foto's wat onscherp zijn, het gaat erom hoe je in het algemeen bij een willekeurige foto kunt zien waarom die onscherp is geworden.)
Toegevoegd na 5 minuten:
Bovenste foto:
120 mm, vibratiereductie
1/100 seconde
diafragma 5.6
ISO 4000
geen flits
Onderste foto:
66 mm, vibratiereductie
1/125 seconde
diafragma 6.3
ISO 2000
geen flits
Beide foto's zijn genomen met een Nikon D700.
Klik op de foto's voor een grotere versie; afhankelijk van je browser moet je daarna nogmaals klikken om de foto op volledige grootte te zien.