Hoe kan ik het beste foto's bewaren?
De laatste tijd heb ik negatieven uit 1960 en 1980 gescand, en een gevonden rolletje uit begin jaren 90 ontwikkeld en gescand. Dit heeft me aan het denken gezet, en ik ben benieuwd naar ideeën van anderen daar over.
Negatieven zijn 'het origineel' van een foto, en omdat je een negatief kunt vastpakken en bekijken kan je er altijd een nieuwe afbeelding van maken met de meest recente staat van de techniek.
Bij digitale foto's zijn de raw-files het origineel. Maar die kan je niet vast pakken, en alleen omzetten met een stukje software, dat specifiek de raw-files van jouw camera kan lezen.
Over 40 / 50 jaar is er vast geen raw-converter voor mijn huidige camera meer op een bruikbare computer.
JPEG files zijn als afdrukken, maar dan als digitaal bestand. Maar, in de jaren 90 hadden computers floppies om dat op te zetten, en die kan ik nu met moeite lezen. Mijn computer in de jaren 80 had cassettebandjes, en in de jaren 60 hadden ze papieren ponskaarten. Beide kan je nu niets meer mee als je ze vind.
Kortom: Negatieven een altijd leesbaar origineel dat ook 'bewaard blijft voor het nageslacht' als ik ze in een schoenendoos laat slingeren. Bij digitale foto's moet ik continu een 'afdruk' over zetten op de laatste computer-techniek.
Hoe zou ik dat laatste zo goed mogelijk kunnen doen met zo min mogelijk inspanning? Op welk medium, welk formaat?
Ben benieuwd naar de reacties.
Ook oude foto's van mijn moeder, opa en oma, terug tot rond de eerste wereldoorlog komen op die schijf te staan.
Zoveel mogelijk met namen die zij nog begrijpen.
Als zij er na 50 jaar nog naar willen kijken zullen ze moeten zorgen dat de schijf nog heel is en leesbaar in dat formaat.
Ik zal er ook nog een kijkprogramma opzetten, werkend onder windows 7 en 8.. Misschien dat dat nog werkt.
Alles in JPG, want anders kijken ze er toch al niet naar.
RAW is voor mij. Negatieven is ook voor mij. Maar de tijden veranderen.
Krassen in een grot kost iets te veel tijd maar zou over 2000 jaar misschien nog wel leesbaar zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.