Wat is het effect van een polarisatiefilter bij het fotograferen?
Ik ken enkele effecten van een polarisatiefilter:
-- Het kan schitteringen op water of van een gelakt oppervlak onderdrukken.
-- Het kan de reflectie onderdrukken wanneer je door glas heen fotografeert.
-- Het kan de lucht donkerder maken, meer blauw in plaats van wit, waardoor eventuele wolken mooier worden.
Maar: heeft een polarisatiefilter ook invloed op de kleuren van gewone objecten?
Ik vraag dit omdat een vriendin dit beweerde toen ze onderstaande twee foto's zag. De bovenste foto is wat ik uit de camera kreeg: flets, en met een wittige lucht. De onderste foto is wat ik ervan heb gemaakt met wat nabewerking: levendige kleuren in landschap, instrument en huidskleur, een blauwe lucht, en een wolk die lichte en donkere delen heeft.
Die vriendin zag beide foto's, en omdat we het al eerder over polarisatiefilters hebben gehad, zei zij direct: "Kijk, *dat* is nu het effect dat een polarisatiefilter heeft! Als je direct met een polarisatiefilter zou hebben gefotografeerd, zou je meteen het effect hebben gekregen waarvoor je nu hebt moeten nabewerken!"
Klopt haar uitspraak? Is dit inderdaad wat een polarisatiefilter doet?
Of de wolken komen uit zijn toeter.
Het is zoals het is. Voor de grap zou je misschien de onderkant van de wolk wat donkerder kunnen maken, alsof het een donderwolkje is. Wist je trouwens dat je aan de horizon kan zien dat je camera op zijn middel hoogte stond. Als jij lager stond, kwam de horizon ook lager en anders om. Zou je ook een grapje mee kunnen maken en hem op het water laten staan.
Bovendien heeft een half bootje (links gecropt) nog steeds het contrast van aan het strand zijn. Voor mij had de linker boot weggekund en het puntje van de rechterboot juist niet weg. Dan blijft het nog steeds duidelijk dat het op het strand is waar ook bootjes zijn en waarschijnlijk ouderwets gevist wordt. Misschien nog wel met visnetten. Dat raden maakt een beeld (ik praat dan niet meer over een foto) sterker.
http://i45.tinypic.com/zmclfb.jpg Vind je dit een sterker beeld, als ik vragen mag?
De foto is nu meer een portret geworden maar de afleiding van de achtergrond is nu weg en stoort me niet meer. Ook de heuvel stoort niet meer, doordat de arm nu wel duidelijker is geworden.
Hierdoor krijgt de man wat meer contrast en komt iets meer 'uit de foto'. Dit effect wordt normaal gesproken bereikt door tijdens het fotograferen te gaan flitsen. Het heet 'daglicht wegflitsen'.
Licht ik wat meer toe in een aparte reactie.
De horizon is me nog te scherp (heb je op F22 geschoten?) Dus die heb ik nog wat onscherp gemaakt. Eerst kopieer ik de background laag zodat ik het resultaat kan aan/uitzetten om het verschil te beoordelen. Dan pak ik hetzelfde filter als de hierboven genoemde laag en zet die om naar een selectie. (beter is het om in dit geval een pad (path) te maken van de man (pen tool)).
Ik krijg dan alles onscherp behalve de man. Dit kan je eventueel nog wat overdrijven, en via de laagdoorzichtigheid de teveel ontstane onscherpte weer terugschroeven.
Dan plaats ik nog een filter op de laag om de onscherpte vanaf het vlak van de man (dus de voeten) naar boven toe onscherper te maken. Dus een filter met een gradient tool van boven (wit) naar onder (zwart). Het is niet super netjes gedaan (bij de toeter en het hoofd), maar je begrijpt het idee.
http://i50.tinypic.com/30auv06.jpg Bij het croppen hou ik altijd de originele verhoudingen aan. Anders krijg je problemen met het afdrukken en niet standaard papiermaten. (tenzij de foto in een op maat gemaakte lijst komt). Met rare verhoudingen oogt het beeld ook vreemd. Eigenlijk mag je niet zien dat je hebt gecropt. Ik heb de man zover ik kon uit het midden gehaald. Kan wellicht nog iets meer, als de boot links dan meer in beeld komt en je die dan weer wegshopt. Er is nu nog wat van de schaduw die eigenlijk ook wel weg kan. wordt vervolgt...
Is een mooie techniek.
Hier is een voorbeeld die erg is overdreven (te in mijn ogen):
http://www.photodrome.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=26236 Je ziet bij de eerste foto heel goed dat het vol in de zon gefotografeerd is. Hoewel het bijna donker lijkt, hebben de boven nog een hele harde schaduw op de grond. Ook zie je heel duidelijk dat er is geflitst. In dit geval van een flitser die links staat. Omdat de wang aan de rechter kant de schaduw op vangt. Dit is tegenstrijdig met hoe de schaduwen van de zon vallen. Wat je doet is het onderwerp flitsen en zo zijn eigen licht geven. Doordat de flits uitsluitend te beïnvloeden is via het diafragma (de flits is te snel weer voorbij >1/2000 sec), kan je de achtergrond (waar de flits niet komt) verder beïnvloeden door de sluitertijd.
Dus als je de camera instelt op de voor de flitser benodigde diafragma, kan de achtergrond worden ingesteld met de sluitertijd (wordt ook wel doorbelichten genoemd). De achtergrond kan je dus 1-2 stops donkerder laten zijn door alleen de sluitertijd 1-2 stops krapper in te stellen. Dit heeft dan helemaal geen effect op de flits. Dit klopt niet helemaal, het onderwerp vangt dan licht van de flitser EN het daglicht. Het flitslicht moet dan iets minder krachtig zijn en dus de diafragma iets dichter staan. Dan moet de sluitertijd ook iets worden aangepast, om dezelfde gewenste onderbelichting te behouden.
Dat is trouwens gebeurd bij het eerste voorbeeld. Het onderwerp is te veel verlicht (overbelicht), dus flits EN de zon. Dit is een meer subtiele wijze van daglicht wegflitsen. Gemaakt door Joost van den Broek (zilveren camera winnaar).
http://fast.mediamatic.nl/f/qbwx/image/951/26277-295-420.jpg
Hierin zie je duidelijk dat de man zijn eigen licht heeft gekregen en er op die manier is losgemaakt van de omgeving/achtergrond.
Dus in jouw geval met dezelfde diafragma instelling zou je op 2 meter afstand al een betere scherptediepte hebben gekregen. Ik had je al vertelt over de horizon en de camera standpunt. Door iets lager te gaan staan, had de man meer boven de horizon komen te staan, maar had de wolken ook meer afstand boven de man gehad. Voor de rest verleg je eigenlijk je instelling. Niet alleen van hoe krijg ik het onderwerp er mooi op. Maar hoe plaats ik het onderwerp tov de achtergrond, zodat het onderwerp er nog duidelijker op wordt afgespiegeld.
Als ik 'snel' een foto moet maken, kijk ik als eerste naar de achtergrond en ga ik me dan al zo verplaatsen dat die het beste bij het onderwerp gaat passen. Dan verplaats ik me omhoog of omlaag, eventueel nog links/rechts, voor/achteren om de vervelende combinaties te vermijden. Je wilt niet dat er een boom uit een hoofd kan groeien:
http://farm1.static.flickr.com/212/467064718_bb580419fc.jpg Pas dan ga ik zitten wachten totdat het onderwerp je juiste uitstraling heeft, of het juiste moment pakt die sprekend is. In een pb een voorbeeld van mijn eigen werk.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.