Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het effect van een polarisatiefilter bij het fotograferen?

Ik ken enkele effecten van een polarisatiefilter:
--  Het kan schitteringen op water of van een gelakt oppervlak onderdrukken.
--  Het kan de reflectie onderdrukken wanneer je door glas heen fotografeert.
--  Het kan de lucht donkerder maken, meer blauw in plaats van wit, waardoor eventuele wolken mooier worden.

Maar: heeft een polarisatiefilter ook invloed op de kleuren van gewone objecten?

Ik vraag dit omdat een vriendin dit beweerde toen ze onderstaande twee foto's zag. De bovenste foto is wat ik uit de camera kreeg: flets, en met een wittige lucht. De onderste foto is wat ik ervan heb gemaakt met wat nabewerking: levendige kleuren in landschap, instrument en huidskleur, een blauwe lucht, en een wolk die lichte en donkere delen heeft.

Die vriendin zag beide foto's, en omdat we het al eerder over polarisatiefilters hebben gehad, zei zij direct: "Kijk, *dat* is nu het effect dat een polarisatiefilter heeft! Als je direct met een polarisatiefilter zou hebben gefotografeerd, zou je meteen het effect hebben gekregen waarvoor je nu hebt moeten nabewerken!"

Klopt haar uitspraak? Is dit inderdaad wat een polarisatiefilter doet?

Picture for question
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Een polarisatiefilter kan zeer zeker ook bijdragen aan de verzadiging van de kleuren. Als ik de originele en nabewerkte foto zie denk ik dat je vriendin wel eens gelijk zou kunnen hebben.

Je kunt de effecten van een polarisatiefilter heel goed zien in de voorbeeldfoto's hier:

http://www.polarisatiefilter.com/polarisatiefilters/

Een goed polarisatiefilter is niet echt goedkoop, maar best de moeite waard. Hoewel lekker zitten photoshoppen ook leuk kan zijn;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Uw vriendin heeft gedeeltelijk gelijk.
Door een polarisatiefilter te gebruiken wordt licht maar deels doorgelaten.
U krijgt minder licht binnen en zal een hoger contrast hebben.
Met een horizontale filter zal u bv minder licht binnen krijgen van zijwaartse reflectie.
Met een verticale filter zal het reflecterend licht van boven en onder uit gefilterd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing