Hoe kan ik foto's goed belichten?
Matrixmeting blijkt vaak een verkeerde belichting te geven - zie http://www.goeievraag.nl/vraag/onderbelicht.240323 .
Nu kan ik spotmeting of centrumgerichte meting gebruiken, maar dan moet ik
a) een gebied uitzoeken met de intensiteit van 18% grijs;
b) alsnog corrigeren voor mogelijk overbelichte delen.
Bij a) is het probleem dat sommige onderwerpen geen onderdeel bevatten dat de intensiteit van 18% grijs heeft.
Bij b) is het probleem dat het onderwerp dan wel perfect belicht is, maar dat een mooie wolkenlucht dan toch overbelicht raakt; in dat geval vermoed ik dat het beter zou zijn, een beetje (niet te veel) te onderbelichten, zodat het onderwerp nog altijd acceptabel wordt belicht, maar je de wolken niet overbelicht. De net wat te lage belichting van het onderwerp kan dan later op de computer worden gecorrigeerd.
Terug naar de vraag - wat is nu de beste manier om mijn foto's goed te belichten?
Ik doe nu een schatting, maak een proeffoto, en beoordeel het histogram.
-- Als het histogram aan de rechterkant "leeg" is, belicht ik wat meer.
-- Als de camera door knipperende gebieden aangeeft dat er meer dan alleen wat kleine stukjes overbelicht zijn, belicht ik wat minder.
-- Als het histogram aan de linkerkant te hoog is, belicht ik wat meer.
Is dit de beste manier? Zijn er andere manieren?
(HDR probeer ik te vermijden.)
Gebruik je manuele instellingen, dan heb je vaak genoeg dat je dezelfde instellingen kunt blijven houden. Zolang het licht niet veranderd. In een sporthal is het licht altijd gelijk. Net zoals het onbewolkt is, of juist helemaal bewolkt. Stapelwolken is een kriem. Dan ga ik ook weer naar de automaat en moet je alles op de computer corrigeren. Dat moet trouwens ook ALTIJD en bij ELKE foto. Zwart is vaak weer uit de raw te halen. Overbelicht wit kan vaak verloren informatie.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.