Onderbelicht mijn camera?
Nu ik mijn camera (Nikon D700) beter leer kennen, zet ik steeds vaker de belichtingscorrectie op +0,7. Soms ga ik zelfs nog hoger.
Ik doe dit om het histogram "helemaal te vullen".
Hieronder een voorbeeld. De linker foto is gemaakt zonder belichtingscorrectie, met matrixmeting over het hele beeld. Ik vond het resultaat te donker. Het histogram bevestigt dat: het rechterkwart van het histogram is leeg!
Ik heb toen expres zo ver overbelicht dat het histogram vrijwel "gevuld" was. Dus zodanig dat er geen schaduwen verdwenen, maar dat er ook geen overbelichting plaatsvond in de felle delen.
De rechterfoto is gemaakt met overbelichting. Ik vind die foto er beter uitzien. Het histogram is nu netjes gevuld.
Ik zie dit effect niet alleen bij deze foto, maar bij de meeste foto's die ik maak, ook als de hemel er niet op staat. Bij automatische belichting is het rechter kwart van het histogram vaak leeg.
Drie vragen, alle direct gerelateerd aan de hoofdvraag:
-- Duidt dit erop dat mijn camera onderbelicht?
-- Hoe komt dit? Komt dit vaker voor?
-- Doe ik er goed aan, het histogram op deze manier zo breed mogelijk te maken?
Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb een vraag gesteld die specifiek over het goed belichten van foto's gaat - zie
http://www.goeievraag.nl/vraag/foto-belichten.240711 .
Een meervlaksmeting wordt uitgevoerd over het gehele oppervlak van de zoeker, met de nadruk op een cirkel rond het middelpunt of het actieve autofocus-punt. De fabrikanten hebben er mooie namen voor bedacht als: ‘3D matrixmeting’ of ‘evaluatieve lichtmeting’. Deze meting kan goed toegepast worden bij niet al te grote contrasten. Hij middelt de belichting wat uit omdat alle kleurtinten in de zoeker meedoen in de meting. Op deze meting volstaan meestal wat kleinere compensaties.
" http://www.fotosloep.nl/fotografie-techniek/belichting/belichting.html In jou voorbeeld is het contrast heel hoog. Dat zie goed in je 'goede' foto. Daarin zijn de schaduwen nog steeds diepzwart en zit er geen doortekening meer in.
De schaduwrand rechts bij de boog van het gebouw.
Je camera doet het alleen minder in te hoge contrasten. Als je deze eigenschap kent, kan je die keuzes maken en beter gaan corrigeren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.