Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je virussen verspreiden door zeepbubbels?

Mijn collega en ik hebben een vreemde discussie, waar we niet over uit komen. In coronatijd heeft op ons werk een kind voor de grap een hand vol met zeepschuim weggeblazen naar collega's. Destijds hebben wij er geen stappen in genomen, dus de informatie is puur informatief.

Mijn collega beweerd dat virusoverdracht door zeepschuim onmogelijk is, omdat het zeepschuim de virussen in de lucht neutraliseert, maar zelf ben ik van mening dat er teveel ruimte tussen de bubbels is om alles te neutraliseren en dat zeker wanneer het richting een gezicht geblazen wordt risico zou kunnen blijven. Ik vraag mij ook af in hoe verre zeepbubbels zonder daadwerkelijke frictie een grondig effect hebben.

Ik blijf het een interessante discussie vinden en hoop op een antwoord via GV.

2 dagen geleden
in: Ziekten
TurfGraver
2 dagen geleden
Zeep dood de virus.
Risico is er altijd, hoe klein dan ook.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Ik kan me een verhaal van, als ik het wel heb, minister De Jong in de coronatijd herinneren waarin hij vertelde dat zeep een deel van het virus oplost en daarmee dood.
Onderstaande bron bevestigt dit verhaal: Wanneer je je handen wast met water en zeep, omring je het virus op je huid met zeepmoleculen. De hydrofobe staarten proberen water te ontwijken. Daarbij wurmen ze zich in het lipidenmembraan van het coronavirus, en wrikken dat uit elkaar. Gevolg: het virusomhulsel gaat kapot.
Hiermee is het nog niet afgelopen, want de zeepmoleculen vangen de virusdeeltjes en vormen kleine vetbubbels, zogeheten micellen. Deze spoelen weg met het water. Op die manier bestrijdt zeep het corona (of een ander) virus.
Het is dus belangrijk dat het virus intensief met water en zeep in contact komt en dat de deeltjes ook wegspoelen.
Dat laatste is niet het geval vij geblazen schuimvlokken. De theorie dat zeep een desinfecterende werking heeft klopt dus wel, maar, in deze praktische situatie is het is niet zo krachtig dat geblazen schuim nu plots virus vrij is geworden.
(Lees meer...)
wilkers
2 dagen geleden
Dit is waarom ik van het internet hou. Geen enkele kans dat ik deze informatie via Google of ChatGPT zou vergaren. Ik kijk nu al uit naar het einde van de vakantie om de discussie met bovenstaande termen te beslechten. Klink ik toch heel even heel erg slim. Maar alle credit natuurlijk naar jou. Bedankt voor dit uitgebreide antwoord op een vrij specifieke vraag.
Thecis
2 dagen geleden
Mooi antwoord
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image