Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kunnen hoge witte en rode bloedcellen betekenen?

Ik zoek geen diagnose maar iemand met kennis/ervaring.
Na een bloedafname stonden mijn witte en rode bloedcellen op een enorme verhoging. De huisarts had me graag vandaag nog gezien maar helaas lukte dit niet dus wacht ik tot Vrijdag.
In tussentijd ben ik wel benieuwd of iemand hier ervaring/kennis mee heeft?
Verhoogde witte bloedcellen hoor ik dagdagelijks maar de combinatie met de 2 is nieuw voor mij.

4 maanden geleden
in: Ziekten
1.1K
Thecis
4 maanden geleden
Heb je vaker analyses gehad? Verhoogd wit is een teken van ontsteking. Verhoging rode bloedcellen kan verschillende oorzaken hebben, maar het bloed wordt hierdoor visceuzer (stroperiger). Kan op trombose achtig verschijnselen neme hierdoor toe. De combinatie van de 2 zou kunnen duiden op beenmerg problemen, maar dat is zeer zeldzaam. Ik acht het waarschijnlijker dat de 2 los staan van elkaar, maar dat moet m.i. wel uitgezocht worden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als het aantal witte bloedcellen blijft toenemen kan het bloed stroperig worden waardoor het niet goed kan stromen in de kleinere bloedvaatjes. Klachten als benauwdheid, wazig zien, verwardheid of sufheid kunnen hiervan het gevolg zijn.
Erythrocytose is een toename van het totale volume aan erythrocyten of rode bloedcellen (RBC) in de bloedbaan. Het volume wordt berekend door het totale aantal rode bloedcellen in de bloedbaan te vermenigvuldigen met hun gemiddeld volume (mean corpuscular volume of MCV).

Wanneer het totale volume stijgt, neemt het plasma (d.i. het vocht in het bloed zonder de bloedcellen) vaak niet evenredig toe waardoor het bloed stroperiger wordt.
Beide zijn verhoogd dus jou bloed wordt stroperiger,dus minder vloeibaar.
(Lees meer...)
fremar
4 maanden geleden
jc54
4 maanden geleden
Mooi verhaal, maar geen antwoord op de vraag. Vandaar de -.
fremar
4 maanden geleden
Polycythaemia vera (PV) is een zeldzame aandoening van het beenmerg. Bij deze ziekte ontstaan er teveel rode bloedcellen en vaak ook teveel witte bloedcellen en bloedplaatjes. Maar dit antwoord wou ik eigenlijk nog niet in mijn antwoord,dit wou ik over laten aan de artsen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding