Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een knuffel “uitkoken”?

Ik heb schurft en ben nu samen met m’n gezin die behandeling aan het doen en daar valt dus ook onder dat knuffels op 60 graden gewassen moeten worden of in een dichte vuilniszak bewaard moeten blijven voor 3 dagen. Nu heb ik een klein zusje die echt niet 3 dagen zonder knuffel wilt en mijn moeder is bang dat de knuffel kapot gaat met het wassen, de vraag is dus zou het mogelijk zijn om de knuffel in de magnetron als het ware uit te koken of werkt dit niet en moet mn zusje gewoon ff zonder knuffel levem?

5 maanden geleden
in: Ziekten
1.2K
Isabella0510
5 maanden geleden
omdat ie al best wel oud is en aan een zijden draadje hangt, dankje voor je tip!
Amadea
5 maanden geleden
Is die knuffel nog te koop? Mijn advies is om bij voorbaat een nieuwe in de kast te hebben liggen. Mocht het mis gaan dan is het resultaat minder dramatisch voor je zusje!
Abcde
5 maanden geleden
Je kunt de knuffel ook stomen. Doe dat net zo als met groenten. Als je geen stoompan hebt, dan kan het ook met een vergiet. Kook een laagje water in een pan. Zet daar vervolgens een vergiet op die zover in de pan past, dat de gaatjes in de pan zitten en er geen gaatjes bovenuit komen. Zorg dat de vergiet niet in het water hangt. Doe de knuffel in de pan en een deksel op de pan met vergiet en laat het water een minuut of 10 koken. Haal de knuffel daarna uit het vergiet en spoel hem uit. Rol de knuffel vervolgens stevig in een handdoek en druk hem zo ver mogelijk droog. Laat de knuffel, nadat je hem in model hebt gebracht verder liggend drogen op een wasrek. Pas wel op, stoom is heel heet.
HeerVoldemort
5 maanden geleden
In de magnetron zou ik niet doen, dat wordt gegarandeerd een drame, kan je de knuffel weggooien. In het ergste geval krijg je brand.
Abcde
5 maanden geleden
Ik denk niet dat met de hand wassen voldoende is. De GGD adviseert wassen op 60 graden, dat is lastig te halen met een handwas. https://www.ggd.amsterdam.nl/infectieziekten/schurft-(scabies)/#PagCls_17213664
Waarom denk jij dat een handwas voldoende is? En hoe moet dat dan uitgevoerd worden?
arnomulder
5 maanden geleden
Waarom denk je dat de knuffel kapot gaat met wassen de meeste knuffels kunnen daar prima tegen anders kun je de knuffel ook met de hand wassen dat is waarschijnlijk wel voldoende. Veel succes met de behandeling.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Ik hoop dat je nog niet in de weer bent met de knuffel.
Je kunt een knuffel ook in een dichte zak doen.
Doe de zak met knuffel in de vriezer (zeker -20 graden). Na 12 uurtjes is eventuele schurftmijt in de knuffel ook gedood.
Over een week moet het hele gezin de behandeling weer herhalen. Dus deze tip is sowieso hoop ik nuttig.
(Lees meer...)
5 maanden geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding