Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Krijg je legionella uit de leiding door de leidingen dagelijks te spoelen?

Daarmee bedoel ik 5 minuten de warm water laten lopen en 5 minuten de koud water per kraan in huis waar legionella gevonden is.

6 maanden geleden
in: Ziekten
1.5K
Amadea
6 maanden geleden
Het water moet tenminste 60 graden Celsius zijn om de bacterie te kunnen doden.
ronron1212
6 maanden geleden
warmwater komt door een andere leiding dan warmwater
Inekez1
6 maanden geleden
"warmwater komt door een andere leiding dan warmwater"
Echt?
Inekez1
6 maanden geleden
Het ligt eraan waar die legionella bacterien zich in het leidingsysteem bevinden. Zitten ze alleen in de warmwaterleiding, en dan niet ergens in een doodlopende afgedopte oude leiding, dan kun je die met heet water weg spoelen. Zit er ergens een stuk loze leiding, dan spoelt daar geen water door, ongeacht hoe lang je de kraan laat lopen. Dan lost het dus niks op. Ook als het probleem in de koudwaterleiding zit, heeft doorspoelen geen zin. Aangezien er bij jou al langer een legionella probleem is, denk ik dat het niet zo simpel is om met alleen de leiding doorspoelen van het probleem af te komen. Zit er ergens een stuk loze leiding (bijv. waar ooit een wasbak is verwijderd, maar de waterleiding zit er nog wel), dan moet de verhuurder zorgen dat die leidingen worden verwijderd en vlakbij de doorgaande leiding goed wordt afgedopt. Daarna kun je de boel goed doorspoelen, ook de koudwaterleiding met heet water (even tijdelijk anders aansluiten bij de ketel).
ronron1212
6 maanden geleden
Inekez1 de vraagsteller schijnt dat te denken
Daarmee bedoel ik 5 minuten de warm water laten lopen en 5 minuten de koud water per kraan in huis waar legionella gevonden is.
tinus1969
6 maanden geleden
Kun je wat context geven bij deze vraag? Is dit een voorstel /aanpak van de verhuurder?
Eric1993
6 maanden geleden
Aan het einde van de waterleiding zit een automatische kraan die om de zoveel tijd automatisch spoelt. Echter is daar ook de legionella aangetroffen wat voor verwarring zorgt bij bewoners als de verhuurder. Ik heb zelf een legionella douchekop gekocht om te kunnen douche. Verder wordt het advies gegeven om dagelijks 5 minuten te spoelen en er wordt zo weinig informatie/advies gegeven behalve het doorspoelen dat ik mij afvraag of de legionella wel zo uiteindelijk weg zal gaan.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef als eerste antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding