Wat kun je het beste doen als je je niet durft ziek te melden, terwijl je wel ziek bent?
Wat kun je het beste doen als je je niet durft ziek te melden, terwijl je wel ziek bent? Mijn baas (cq. bazin) wordt nooit blij als ik mij afmeld, vaak wordt ze geïrriteerd of zelfs kwaad. Ze zegt altijd dat ze geen vervanging heeft. Vaak zegt ze: doe maar een covid thuistest, als die negatief is komen en kijken wat je kan. Wat kan ik het beste doen? Wanneer (tijdstip) is ziek melden gepast, vroeg op de werkdag zelf of de dag ervoor (als ik het al weet dat het niks wordt)?
Een frequent ziekteverzuim kan natuurlijk puur lichamelijke oorzaken hebben, maar in veel gevallen is het ook een teken van andere problemen. Het kan te maken hebben met conflicten op het werk, te hoge werkdruk, etc. En laten we eerlijk zijn, bij sommige mensen is het gewoon een kwestie van een slechte werkethiek.
Wat de oorzaak ook is, je werkgever zou je een (preventieve) afspraak met de bedrijfsarts kunnen aanbieden. Maar daar mag je ook uit eigen initiatief een afspraak mee maken. Mogelijk komen er dan punten aan het licht waar jij en je werkgever aan kunnen werken. Maar de conclusie kan ook zijn dat je gewoon niet op de juiste plek zit.
Zou ondertussen wel aan je gezondheid werken. Goede voeding, misschien een paar voedingssupplementen.. Goede balans tussen inspanning en ontspanning.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.