Zijn mondkapjes slecht voor de gezondheid?
Mensen ademen stikstof uit. Ik kan mij voorstellen, dat bij gebruik van mondkapjes mensen uitgeademde stikstof ook weer inademen, wat ten koste van in te ademen zuurstof. Dan lijkt mij, dat mensen daar ziek van kunnen worden. Is dat zo? En blijven aerosolen in mondkapjes hangen? En zijn er verder nog vervelende consekwenties?
Wat we uitademen is diezelfde hoeveelheid stikstof die we ook hebben ingeademd.
Aldus prof. Malaika Brengman, hoogleraar consumentengedrag aan de Vrije Universiteit Brussel in De Standaard (3 augustus 2020).
Het is dan maar jammer dat een mondkapje voor mensen oncomfortabel is. De kans op overdracht wordt er kleiner door (we weten niet precies hoeveel het helpt. Het is geen 100%, maar elke procent die je minder maakt, is minder kans op overlijden van mensen). Oftewel, een kleine moeite zonder nadelige effecten voor de drager (op een héle kleine enkeling na. Er zijn inderdaad enkelen die mondkapjes niet aan kunnen. Maar gewone astma, gewone COPD of aanstellerij valt hier niét onder).
Er zijn legio Nederlanders die nu halsoverkop terugkeren uit het buitenland omdat ze daar het constant moeten dragen van mondkapjes beu zijn.
En anderen ervaren dat dragers van mondkapjes minder (geneigd zijn te) letten op afstand houden.
Ook leidt het dragen van mondkapjes tot meer hand/gezichtscontact - en dat is wat juist moet worden vermeden.
Ja, het is een kleine moeite. Het maakt mij niet uit dat NL-ers terug keren omdat ze het beu zijn. Net zomin het virus dit ook niet uit maakt. Sterker nog, als het virus bewustzijn zou hebben, zou het het moe zijn van maatregelen juist toejuichen. Het kan zich er gemakkelijker door verspreiden. Een heleboel mensen ervaren ook dat mensen juist afstand houden van degene met mondkapjes. Ik ervaar dat ook in de supermarkt. Je krijgt behoorlijk de ruimte. Dus zowel verhalen voor als tegen. Ten derde, in het begin raken mensen het mondkapje meer aan omdat het onwennig is. Dat gaat met tijd over. Eigenlijk zou je dus moeten zeggen dat mensen thuis dat ding ook op moeten zetten zodat ze kunnen wennen en het mondkapje op de juiste manier kunnen dragen wanneer het er toe doet. Met al deze "tegenargumenten" zorg je er voor dat mensen een excuus hebben om zich niet aan maatregelen te houden. Daarmee benadel je een heleboel andere mensen. Of doen die er niet toe?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.