Is een suikerpiek net zo schadelijk als een hoge bloedsuiker?
Ik ben 26 jaar en heb Diabetes Type 2. Ik ben gelukkig goed op weg om de laatste medicijn die ik gebruik metformine af te bouwen. Nou weet ik dat een bloedsuiker van boven de 9 niet goed is op lange termijn. Gelukkig heb ik geen last meer van chronisch hoge bloedsuikers.
Er is alleen wel iets waar ik graag meer over wil weten. Op internet staat het niet duidelijk genoeg. Ik heb bij het eten van bijvoorbeeld roombroodjes een piek van 13. Na een uur is het wel weer gedaald naar 7. Is het gevaarlijk, zo ja, brengt het net zoveel schade toe als chronisch verhoogde bloedsuiker?
Je lichamelijke sensor op suikers werkt op op de kunstmatige zoetstoffen. De regeling van de bloedsuikerspiegel raakt als het ware helemaal van slag; suiker of zoetstof zijn geen van beide goed.
Als je bij zoetstoffen een zoete smaak proeft, komt je lichaam in actie om de ‘suiker’ uit het bloed te halen. Als je vaak zoetstoffen binnenkrijgt zonder calorieën en koolhydraten, krijgt het lichaam dus telkens een soort vals alarm. Het raakt daardoor ontregeld. Na een tijdje kan het lichaam echte suiker niet meer goed uit het bloed halen, waardoor je een te hoge bloedsuiker krijgt en uiteindelijk meer risico hebt op diabetes type 2.
https://gezondnu.nl/dossiers/diabetesnu/diabetes/de-link-tussen-nepzoet-en-diabetes/
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.