Heeft iemand een idee hoe ik de buurvrouw kan helpen onthouden welke afstandsbediening te gebruiken?
Ze is vrij ernstig dementerend en ik krijg haar maar niet uitgelegd welke afstandsbediening ze moet gebruiken om aan/uit te zetten en welke om naar een andere zender te gaan. Anderen en ikzelf hebben alles al tig keer uitgelegd, heb e.e.a. op een briefje geschreven, met plakkertje geprobeerd. Ik weet werkelijk niet hoe ik e.e.a. voor haar duidelijker kan maken.Ze blijft mij maar opbellen omdat ze de tv weer heeft ontregeld. Graag tips.
Van de ontvanger-AB alles afplakken behalve P +/- (programma op en neer) aan/uitknop (of laat het aan staan) en volume.
Ook het steeds bellen kun je niet meer indammen en je hebt niet het recht haar telefoon zo te bewerken dat deze mevrouw (jou) niet meer kan bellen. Ik krijg de indruk dat de combinatie Tv/Pieterke bellen in haar hersens is opgeslagen. Ook dat verander je niet meer. Alles wat je nu verandert maak haar geest dubbel onrustig en de dementieziekte verergert desastreus en sneller. Zoek eens op Internet: omgaan met dementie of zoek contact met deskundigen of met de huisarts. Ook jij moet zorgen gezond te blijven.
voor contact en vragen, die beantwoord worden door deskundigen.
Bezoeken aan Alzheimer cafés e.d. voor de broodnodige afleiding is momenteel niet mogelijk, was waarschijnlijk al niet meer zinvol.
De buurvrouw gaat nu in korte tijd heel erg achteruit. De familie wi tot nu toe haar niet gedwongen op laten nemen. Ze willen dat de huisarts en de thuiszorg dat regelen. Die denken dat de buurvrouw een overplaatsing naar een tehuis niet overleeft en aangezien ze zelf ook niet wil en (nog) geen gevaarlijke dingen doet, kunnen zij ook niets zeggen ze.
Maar het kan inderdaad zo niet meer door gaan. Ik neem weer contact op met de familie omdat zij nu aan zet zijn vind ik.
Haar familie moet iets gaan doen, het gaat nog niet fout maar dat is een kwestie van tijd.
https://www.bol.com/nl/p/doro-handleeasy-321-rc-universele-afstandsbediening/9200000008879294/
Gelukkig heeft de buurvrouw een lieverd naast zich wonen. Echt recent in precies dezelfde situatie gezeten.
Buurvrouw naast ons, dochter woont precies in de andere punt van Nederland.
En ja, ook elke dag problemen met de tv. Niks helpt meer op een moment.
Pas toen buurvrouw in het ziekenhuis kwam met een ontsteking, mocht ze van de artsen niet meer naar huis. Dus van zelfstandig naar een gesloten afdeling in februari jl. Ik vind dat jij gerust mag zeggen dat de familie wel de verantwoordelijkheid mag nemen.
Desnoods gaat ze tijdelijk bij kinderen wonen als ze ma niet in een opvang willen.
Kinderen zijn vaak erg makkelijk.
Trouwens, hier moeten sommigen hun dementerende ouder al ophalen, omdat de bedden nodig zijn (aanleun bij ziekenhuis Sittard). Dan heb je als kind ook niks meer te beslissen. Sterkte, wat naar dat deze taak bij jou ligt en jij zo’n reactie krijgt (gaat niet, niet nu...)
Alleen als iemand niet meer in staat is om zelf te beslissen, kan opname plaatsvinden op basis van de huidige wet zorg en dwang. Daaronder wordt verstaan -een manier van ingrijpen die een aantasting betekent van fundamentele rechten van de mens, zoals het recht op vrijheid en het recht op eerbiediging van het privéleven-. Het toepassen van gedwongen middelen en maatregelen raakt de kern van onze rechtspositie.
Juist nu er afstand is genomen van de Wet Bopz en gedwongen opname alleen mogelijk is via een rechterlijke machtiging.
Familie gaat nu toch de huisarts nog maar een keer bellen.
Oké (aanname) dan de zus. Zij moet dan idd de verantwoordelijkheid nemen. Verder is het heel menselijk dat je er soms niet meer tegen kunt.
Gelukkig kon ik het afwisselen met mijn man.
Goed dat je aangeeft dat de maat vol is voor jou! Nogmaals sterkte met de situatie en denk aan jezelf.
Liefs van mij ;-)
Mijn moeder kon niet meer overweg met haar telefoon, senioren telefoon gekocht waarbij ze maar 1 toets hoefde in te drukken... 3, 4,10 keer per dag werd ik gebeld. Maakt niet uit maar dit is heel erg voor je buurvrouw, ze heeft structuur nodig waardoor onrust overzichtelijk wordt hopelijk.
Heel verhaal maar het raakt me
Mijn moeder had mij niet altijd gelijk aan de telefoon omdat ik niet op kon nemen op de motor, tijdens vergaderingen etc en haar buurvrouw hielp ook graag en veel waarvoor respect maar het houdt op
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.