Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de oorzaak van lage NKcellen en hoe krijg je die omhoog?

verder heb ik een lekkende darm, voedselintolleranties en virussen en parasieten

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
10K
Erna55
7 jaar geleden
Dit is iets dat je met je behandelend arts en gynaecoloog kunt bespreken.
tinus1969
7 jaar geleden
@Sethenayco: Ik zou me meer zorgen maken over die voedselintoleranties, virussen en parasieten. daar is wat aan te doen. Kun je iets meer vertellen over wat je hebt?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erna55: wat heeft een gynaecoloog hier mee te maken?
Erna55
7 jaar geleden
Vraagsteller heeft veel lichamelijke problemen. De vraag gaat specifiek over NK cellen. Tekort aan NK cellen kan een zwangerschap bemoeilijken. Ik had de gynaecoloog tussen haakjes willen zetten.
Ritsuka
7 jaar geleden
probeer eerst eens wat te doen aan de virussen en parasieten. Beterschap.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De oorzaak is niet snel te geven maar er zijn een aantal mogelijkheden:

Een tekort aan witte bloedcellen (waaronder Nk cellen) over het algemeen wordt veroorzaakt door:
Een slecht werkende beenmergfunctie door aangeboren afwijkingen of infecties.
Auto-immuunziekten waardoor witte bloedlichaampjes worden afgebroken.
Gebruik van medicijnen zoals prednison.
Kanker, met name uitgezaaide kanker.
Chemotherapie.
Radiotherapie (bestraling).
Vitaminegebrek en ondervoeding.
Verminderde afweer door terugkerende infecties.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/111412-tekort-aan-witte-bloedlichaampjes.html

Gebrek aan slaap ondermijnt het immuunsysteem op meerdere manieren. Eén van de effecten is dat de reactie van natural killer cellen zwakker wordt door slaapgebrek (Wright, 2007)
http://jessevandervelde.com/6-tips-om-je-weerstand-te-verhogen-en-een-winterdip-te-voorkomen/

Steeds meer onderzoek laat zien dat je daarmee de immuunrespons vanuit je darmen versterkt. Zo blijkt dat probiotica met de Lactobacillus casei Shirota (LcS) bacterie de activiteit van natural killer cellen (lymfocyten) versterkt (Palmer, 2011)
http://jessevandervelde.com/6-tips-om-je-weerstand-te-verhogen-en-een-winterdip-te-voorkomen/
(Lees meer...)
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dank u voor uw antwoord. Ik heb de verwijzingen gelezen. Alle adviezen die daar worden gegeven volg ik al op. Verder heb ik van de internist/endocrinoloog oestrogeen, progesteron -om beter te kunnen slapen- betaglucanen en DHEA gekregen. Verder eet ik geen tarwe, koemelk, eiwit, biergist, sinaasappel, erwt, en soya omdat ik daar intollerant voor ben. Vandaar die lekkende darm met dysbiose. Verder gaan de virussen Epstein Barr, Cytomegalovirus en Herpes simplex en een paar parasieten die na 3 behandelingen nog niet weg zijn. Mijn klachten zijn vooral vermoeidheid, spier/gewrichtspijn, keelpijn, concentratieproblemen, en slecht tegen drukte kunnen. Ik ben 4 jaar ziek en begin een beetje de moed te verliezen. Ook maak ik mij ongerust dat ik door de lage NK cellen geen weerstand heb tegen kanker. Mijn ouders en al mijn ooms en tante zijn er al aan overleden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ @Sethenayco: wat eet je nog wel?
Vaak wordt er alleen geëlimineerd en niet vervangen door goeie voeding.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk toch wel. Wij eten veel biologisch en vers
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
's Morgens eet ik havermouth of geitenyogurt, en 's middags verse soep en boekweitcrackers of boekweitpannekoeken en 's avonds groenten en vis of vlees. Tussendoor fruit of noten.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klinkt inderdaad goed. Kefir is misschien een optie. Afhankelijk van waar je precies last van hebt, kan rauwmelkse kefir vaak wel. (niet altijd!) Het doet verstoorde darmen veel goed.
Verder gelatine, dat heelt en beschermt de darmwand.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waterkefir heb ik een poosje geprobeerd, maar ik werd daar niet lekker van. Ik kan het nog eens proberen, want misschien was er iets anders aan de hand op dat moment. Gelatine heb ik ook pas van gehoord. Het zit blijkbaar ook in de botten van dieren, vandaar dat ik iedere dag verse soep van getrokken bouillon eet.
Verder neem ik verschillende supplementen zoals vit C, B, Omega 3, vit D, probiotica en betaglucanen. Het kost mij gemiddeld 150€ per maand en dan nog niet te spreken van de onderzoekkosten. Om de 4 maanden moet ik op controle naar de internist. Omdat mijn kiezen ook afbrokkelen, ook nog eens regelmatig naar de tandarts. en als je dan weet dat je in België veel zelf moet betalen...Het heeft mij al veel geld gekost en ondertussen mijn baan kwijt omdat ik chronisch ziek ben en niet meer in staat ben om te werken. sinds dit jaar komt daar de cardioloog bij omdat mijn hartklep ondertussen ook ontstoken is en een beetje lekt. Toch blijf ik hopen dat het goed komt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je ergens niet lekker van wordt zou ik het niet nog eens proberen. Rauwmelkse kefir werkt veel breder, je zou een keer een paar slokken kunnen proberen.
(als dat goed valt heb je de probiotica niet meer nodig) Soep van botten is heel goed.
Maak je de bottenbouillon zelf? Krijg je dan ook echt gelatine op de bouillon als die in de koelkast is geweest?

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding