Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat kan de oorzaak zijn van een maagontsteking, als de H Pylori bacterie niet aanwezig is?

2 weken geleden had ik een gastroscopie, daaruit bleek dat ik een lichte maagontsteking heb en neem hier 2 weken pantaprazole voor. Mijn symptomen zijn: extreem veel boeren, weinig eetlust en 's avonds een brandend gevoel in de maag (alleen bij zitten, niet bij stappen/liggen). De dokters (HA en MDL-arts) zeggen dat dit door de stress komt (heb een angststoornis) maar dit kan ik moeilijk geloven. Wat zijn de andere mogelijkheden? Ben deze pijn echt kotsbeu.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

De meeste maagontstekingen ontstaan door de genoemde bacterie. Maar als dat niet de oorzaak is, dan zijn er nog de volgende mogelijkheden:
- sommige medicijnen, zoals aspirine of ibuprofen, wanneer ze langere tijd vaak worden ingenomen
- het drinken van teveel alcohol
- cocaïne misbruik
- een auto-immuunziekte (zoals bijvoorbeeld anemie)
- het terugstromen van gal in de maag (gal reflux)
- eten of drinken van bijtende stoffen (zoals gifstoffen)
- een virale infectie, zoals het cytomegalovirus en herpes simplex virus (vooral bij mensen met een zwak immuunsysteem)
- een trauma, een ernstige plotselinge ziekte, een grote operatie, of nierfalen
- extreme stress.
Amadea
8 jaar geleden
Als maagontsteking niet wordt veroorzaakt door alcohol, stress of 'de maagbacterie' Helicobacter pylori, dan kan er sprake zijn van auto-immuun gastritis. Bij deze aandoening is er een foutje in het afweersysteem. Het afweersysteem gaat antistoffen maken tegen cellen van de eigen maag. Dit veroorzaakt een ontstekingsreactie. De antistoffen zijn vaak ook terug te vinden in het bloed. Dat kan helpen bij het stellen van de diagnose.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing