Wat kan de oorzaak zijn van een maagontsteking, als de H Pylori bacterie niet aanwezig is?
2 weken geleden had ik een gastroscopie, daaruit bleek dat ik een lichte maagontsteking heb en neem hier 2 weken pantaprazole voor. Mijn symptomen zijn: extreem veel boeren, weinig eetlust en 's avonds een brandend gevoel in de maag (alleen bij zitten, niet bij stappen/liggen). De dokters (HA en MDL-arts) zeggen dat dit door de stress komt (heb een angststoornis) maar dit kan ik moeilijk geloven. Wat zijn de andere mogelijkheden? Ben deze pijn echt kotsbeu.
En dat tekort kan het gevolg van stress zijn.
Stress is trouwens ook een gevolg van een maagzuur tekort.
Goeie kans op een vicieuze cirkel als daar ook nog een maagzuurremmer bij komt.
Het is zeer onwaarschijnlijk dat de stress door maagzuur tekort veroorzaakt wordt.
stress van de angststoornis,
stress van de (maag)pijn,
stress van een maagzuur probleem,
enzovoorts.
Als een vermindering van het maagzuur inderdaad een maagontsteking zou geven dan zou het toch zeker gemeld zijn als bijwerking; dat is niet het geval.
Het doet niks aan de ontsteking, daarvoor wordt er een antibiotica bij gegeven als dat nodig is. Het gaat mij om de oorzaak van de klachten.
Bij langdurig gebruik zorgen maagzuurremmers voor bijwerkingen die niet vermeld worden.
Door een tekort aan maagzuur hebben bacteriën vrij spel.
Ik bedoel, zal na een tijd het maagzuur terug afnemen?
De dokters zijn hier heel vaag in.
Ik stelde de vraag niet correct, maar ik gok dat je dat niet doet. Jammer want ik zou daar graag de uitslagen van weten.
Dat maagzuur tekort de oorzaak is, is een theorie die op zich regulier is, maar niet geaccepteerd. Aan de vraagsteller:
Wat bedoel je hiermee `terug afnemen`
(met maagzuur is het altijd lastig om te zien of het over de ph gaat of over de sterkte van het zuur)
Verder adviseer ik om te doen wat flipjeboot gaat zeggen en om mijn visie in gedachte te houden mocht het niet goed komen.
In de maag weet je nooit zeker of er sprake is van een ontsteking door een infectie of door een andere oorzaak. HP is er niet; gezien de afwezigheid van andere darmklachten (daar ga ik althans vanuit, het staat nergens bevestigd) zijn andersoortige infecties onwaarschijnlijk. Dan resteren er dus steriele ontstekingen en daarbij zijn protonpompremmers altijd geïndiceerd.
Maagzuurmetingen doe ik niet; het is ook geen onderzoek dat in de huisartsenpraktijk iets toevoegd. Toen ik nog bij de MDL werkte deed ik ze wel. De relevantie bij deze vraag ontgaat me echter. Een maagzuurmeting is een onderzoek om aan te tonen of er sprake is van reflux, het ophoogkomen van maagzuur in de slokdarm. Het heeft niets te maken met maagklachten an sich en bovendien gaat het er daarbij om of er een daling van de pH in de slokdarm gezien wordt; de hoogte van de pH is geen factor. @Gast165037: als je de tabletten om de dag neemt dan neem je wel een lage dosering. Normaal gesproken wordt het 1x per dag of zelfs 2x per dag gedoseerd. Is er een reden voor zo'n lage dosering? Als die reden er niet is (overleg dat met je huisarts!) Dan is 1x daags 20mg de minimum dosering maar vaak kom ik wel uit op 1x daags 40mg.
Als je dat zo inneemt dan nemen de klachten naar alle waarschijnlijkheid wel af maar dat kan tot 2 weken duren. Mocht er ook een ontsteking aan de slokdarm zijn dan kan het tot 4 weken duren voordat er verbetering optreedt. Als het langer duurt kan je beter weer langs je huisarts.
Er zijn testen om puur de zuurgraad van de maag te meten. Dat is namelijk wat je gaat beïnvloeden met maagzuurremmers. Alternatief wordt dat o.a. gedaan met provocatietesten, maar het kan ook regulier.
Alternatief is er het idee dat er vaak maagzuurtekorten zijn.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.