Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom word er geen pneumokokkenvaccinatie aangeboden voor ouderen?

Beste mensen,

Ik vroeg me af waarom mensen boven de 60 jaar een griepprik aangeboden krijgen en geen pneumokokkenvaccinatie?

Men krijgt de griepprik om longontsteking te voorkomen. Toch? Of heb ik dat fout?

Maar als men een pneumokokkenvaccinatie krijgt dan is de kans dat een griep uitmondt in een longontsteking toch met 75 procent verminderd?

Men kan dan wel griep krijgen zonder een hele grote kans op complicaties.

Of zit ik niet in de goede richting te denken. Ik heb gekeken wat er allemaal in die griepprik zit en vraag me daarom af waarom geen prneumokokkenvaccinatie? Pneumokokkenvaccinatie is geen ani-biothica en als en minder complicaties zijn is er ook minder anti-biothica nodig toch?

vr gr Gonna

9 jaar geleden
in: Ziekten
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

De griepprik is niet om longontsteking te voorkomen. Met de griepprik krijg je een minimale hoeveelheid influenza ingespoten, waardoor je lichaam antistoffen gaat opbouwen. Als je later via de regulaire weg besmet wordt met influenza, dan heb je al antistoffen in je lichaam en zal je niet (of in elk geval minder) ziek worden als zonder antistoffen.

Toegevoegd na 1 minuut:
N.B. als je een flinke influenza (griep) hebt ben je wel gevoeliger voor een longontsteking.
9 jaar geleden
Pneumokokken, streptokokken, stafylokokken, het zijn allemaal bacteriën die (ernstige) ziekteverwekkers kunnen zijn.
Daar bestaan geen vaccins voor om de ziekteverschijnselen die door die bacteriën worden veroorzaakt te bestrijden.
Bacterie infecties worden bestreden met antibiotica op het moment dat de infectie een feit is, die dan samen met het eigen lichaam de ziekteverwekkers te lijf gaan en doden.
Daarom kan men een bacterie niet met een vaccin preventief bestrijden.

Virussen zijn een andere orde ziekteverwekkers, die wel gevoelig zijn voor tegen hen gerichte vaccins.
Een griepvaccin (overigens ook andere vaccins) wordt ontwikkeld met behulp van doodgemaakte virussen.
En dan vooral van die virussen die men ontdekt heeft en waarvan men verwacht dat deze massaal aanwezig kunnen zijn in de aankomende periode om een griep te ontwikkelen.

Een (griep-) vaccin grijpt in op diverse manieren. Enerzijds probeert het de vermenigvuldiging van het virus tegen te gaan, anderzijds mobiliseert het vaccin het menselijk lichaam om anti stoffen aan te maken tegen het aanvallende virus, zodat ook het eigen lichaam de aanwezige virussen zal doden. Dit laatste lukt niet altijd zodat een vaccinatie niet altijd een garantie is dat men niet ziek zal worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het in Nederland in het rijksvaccinatieprogramma opgenomen pneumokokken vaccin is met name bedoelt om hersenvliesontsteking tegen te gaan (samen met meningokokken en Haemophilus).

De meeste ouderen zullen al in contact zijn geweest met deze bacteriën en zullen al enige bescherming hebben. Bovendien als je afweer verzwakt is door griep, kunnen allerlei soorten bacteriën een longontsteking veroorzaken. Die kunnen niet allemaal gedekt worden door vaccins.

In andere landen, bijvoorbeeld Groot-Brittanie, wordt wel het pneumokokken vaccin gegeven aan 65+'ers. Het is dus ook een kwestie van beleid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing