Heb je met de ziekte van Crohn altijd een opnamestoornis?
Ik heb de ziekte van Crohn, dat is ontdekt in februari dit jaar.
Chronische diarree sinds begin 2014. Mijn vit. B12-waarden waren aan de lage kant. Nu heb ik door medicatie alweer een tijd lang goeie vaste ontlasting, voel me weer helemaal energiek, de MDL-arts noemt mijn bloedwaarden 'perfect' en er zijn eigenlijk geen klachten meer momenteel..
Nu is mijn B12 in een aantal maanden weer gestegen en dat leek mij een goed teken. Verder heb ik nergens tekorten aan, is ook getest.
Nu zijn er mensen die zeggen dat dat nooit kan bestaan dat je B12 vanzelf stijgt als je Crohn hebt, want als je Crohn hebt dan heb je dus permanent een opnameprobleem en zou dat alleen maar langzaam verder moeten dalen. Dus 'zal iets anders wel voor de stijging zorgen of een tekort maskeren'.
Mijn vraag is dus, is het niet mogelijk dat als je de juiste medicatie hebt, de ontstekingen zo goed verminderen dat je darmen in die periode weer alles beter kunnen opnemen dan voorheen zonder medicatie?
Ook omdat er geen klachten meer zijn. En de klachten die horen bij een B12-tekort komen bij mij al helemaal niet voor.
Toch krijg ik geregeld te horen dat iedereen met Crohn een opnameprobleem heeft en je dus aan de B12-injecties moet.
Wie weet hier antwoord op? Alvast hartelijk dank!
Dus wat deze mensen ( geen medici) zeggen wil je weerspreken. Geloof wat je arts je gezegd heeft en laat die mensen maar kletsen.
Degene die op de facebookgroep hun verhaal willen verkondigen, gaan ervan uit dat iedereen hetzelfde moet hebben.
Terwijl je kunt bedenken dat het ziekte-verloop van de een anders kan zijn dan van de ander.
Wanneer ze zo obsessief zijn, zullen mensen die andere ervaringen hebben zich daar niet laten horen.
Vertrouw op je arts. Voor jou betekent het dat je weet dat jouw lijf wel voldoende vit.B12 opneemt.
Geloof maar meer in je lijf, en de artsen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.