Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe komt het dat je na ziekte zo snel weer aankomt?

Tijdens ziekzijn was ik ruim 8 kilo afgevallen. Inmiddels gelukkig aan de beterende hand, en aanvankelijk kwam ik twee kilo bij, dus nog steeds ruim 6 kilo onder oorspronkelijke gewicht. Dit bleef zo een week of vijf.
In de afgelopen drie weken zijn die resterende kilo's er ook heel snel weer bij gekomen, terwijl ik niet echt gekke dingen eet (gezond eten, zelfde producten en hoeveelheden als voor het ziekzijn). Hoe komt het dat ik zo snel weer zoveel ben aangekomen, en precies naar mijn oorspronkelijke gewicht?
Ik begrijp dat je lichaam na een tijd van schaarste alles weer wil opslaan, maar waarom zoveel dat je gelijk weer op/boven je oude gewicht zit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je gewicht heeft maar bar weinig te maken met hoeveel je eet, maar is grotendeels hormonaal bepaald. Overigens heeft WAT je eet (niet hoeveel maar wat) ook weer invloed op je hormoonhuishouding.
Hormonen bepalen of je eten wordt opgeslagen of omgezet in energie.
Je gewicht ontstaat uit dat hormonale evenwicht, dat eigenlijk maar een halfbegrepen systeem is, maar waar hormonen als insuline, cortisol, schildklierhormoon, ghreline en leptine een rol in spelen.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het eerste bij ziekte ( niet altijd ) is het verlies van vocht . Vaak bij de eerste dagen groot verlies aan vocht ,ook bij bepaalde diëten vliegen de kilo's er af maar je eet wat en hup het zit er weer op . Dat is het eerste dan je hebt zeg vet cellen die kunnen zeg inklinken maar die hebben de neiging weer direct bij aanbod voedsel hun werk van vet ( energie opslag ) reserve opslag te beginnen . Eet gezond gevarieerd beweeg genoeg en sport ook dat alles met mate en bouw dat sporten langzaam op . Dan wordt het vet vanzelf minder en er ontwikkelt zich dan van zelf spiermassa ( dat laatste kan ook verloren zijn bij ziekte ) Spiermassa kost het lichaam constant energie om te onderhouden het ontstaat langzaam en bij geen gebruik gaat het weer langzaam weg . Dus nu langzaam aan weer je spiermassa opbouwen gezond eten en drinken dan komt het allemaal in de juiste verhoudingen . Zonder in een jojo cyclus te komen . Van snel afvallen en dan weer snel aankomen enz. Succes .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing