Is men zich bij een anafylactische shock bewust van de omgeving?
Tegenwoordig krijg ik een epipen mee als een vriendje van mijn zoon hier komt spelen. Hij is namelijk ernstig allergisch voor pistachenoten, cashewnoten en mango en kan daarvan in profylactische shochkraken. vandaar mijn vraag:
Als iemand in zo'n shock is, merkt hij dan nog iets van bijvoorbeeld mensen om hem heen? En heeft het dus zin om tegen zo iemand te praten of hem aan te raken? Voelt hij pijn?
Daarvoor heb ik goed met de moeder de risico's besproken. Het kind zelf was heel verstandig. Toen 6 jaar. Ze heeft het me zelf nog eens uitgelegd: je mag dan in mijn broek prikken, dan krijg ik daarna een nieuwe!
Toch is het toen 2 keer bijna mis gegaan, ( via drup- ijs van een ander).
En bij een verjaarspartijtje heb ik zelf een hartverlamming gekregen toen ik merkte dat ik haar kwijt was.
Zat ze lekker in een speelhutje. Ik had haar verteld dat ik ( oen) wel even bang was geweest. Toen zei ze : iedereen is bang, maar jij zegt het. Gewoon. Ik mag nooit naar feestjes omdat de andere mama's niet bang durven zijn. Volgens de informatie die ik had gekregen zou ze in ademnood zijn en snel buiten bewustzijn raken. Het allerbelangrijkst: de epipen. Door kleren heen, infecties worden later opgelost. Te laat betekent dood. Dus eerst epipen, daarna denken of je haar moet troosten. Maar je kunt het ook aan het kind vragen. Wat zou er dan gebeuren, wat zou ik moeten doen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.