Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zijn deze moedervlekken gevaarlijk?

mijn vriend heeft 2 moedervlekken die ik er erg eng uit zag zien, dus toen ging hij naar de huisarts die hem naar de huidsrts stuurde, nu heeft hij een afspraak om ze weg te laten halen. ( ik ben erg bezorgt en angstig) ik zou graag willen weten of als dit kanker is hoe groot de kans is dat hij overleefd ( hij is 17) en hoe groot de kans is dat er iets is.

alvast bedankt.

Toegevoegd na 10 uur:
ik heb het trouwens wel gevragd aan zijn arts. maar die zij dat hij er nog niks over mocht zeggen omdat hij geen valse hoop wilt geven.

bijde moedervlekken hebben meer dan 3 kleuren. een is zo groot als mijn pink nagel, een jeukt hem ook.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (1)

Wij kunnen je natuurlijk niet vertellen hoe groot de kans is dat dit huidkanker is. Blijkbaar is er wél genoeg reden om de moedervlekken weg te halen, maar daarmee weet je nog niets: pas wanneer het weefsel is onderzocht, weet de arts met wat voor soort moedervlek je te maken hebt. Onrustige moedervlekken worden die vaak weggehaald om te laten onderzoeken. Maar een moedervlek die 'verdacht' is, hoeft nog geen kanker te zijn.

Sowieso komt huidkanker weinig voor op jonge leeftijd. De meeste mensen met huidkanker zijn boven de 40. De kans dat een gewone moedervlek uiteindelijk ontaardt in een melanoom, is heel klein. Het grootste risico bestaat bij erg grote (groter dan 8 cm in doorsnee) aangeboren moedervlekken. Een kleinere kans bestaat er bij moedervlekken die ontstaan op volwassen leeftijd en ongelijk zijn van kleur of vorm. Een nieuwe moedervlek bij iemand van 17 is in z'n algemeenheid heel normaal; bij moedervlekken die pas ontstaan op volwassen leeftijd, en die dus onregelmatig zijn, moet je alert blijven.

De kans op een echt kwaadaardige moedervlek is op 17-jarige leeftijd dus vrij klein, maar dat is heel algemeen: wij weten natuurlijk niet hoe de moedervlekken eruit zien en wat de reden is geweest om ze te gaan verwijderen. Je zegt dat je ze er 'eng' uit vindt zien, maar je vertelt niet wát er zo eng of verdacht zou zijn aan deze moedervlekken. Het lijkt me daarom verstandig dat je deze vragen stelt aan de arts van je vriend, of dat hij ze stelt. Die kan je veel betere informatie geven dan je ooit gaat vinden via internet, simpelweg omdat die de moedervlekken heeft beoordeeld en de medische voorgeschiedenis kent.

Heel algemeen: aan een huidkanker die niet is uitgezaaid, ga je niet dood. Het moet wél behandeld worden uitzaaien te voorkomen. Er zijn ook typen huidkanker die nooit uitzaaien. Als een melanoom (de huidkanker die vaak ontstaat uit een moedervlek) is uitgezaaid, hangen de kansen op een succesvolle behandeling vooral af van de mate waarin het is uitgezaaid. Maar doordat tegenwoordig huidkanker vaak tijdig wordt ontdekt, worden de overlevingskansen steeds beter. Als het alleen de moedervlek is die kwaadaardige cellen bevat en er zijn geen uitzaaiingen, dan is de kanker weg als de moedervlek met een ruime marge verwijderd is.

Maar nogmaals: stel deze vragen aan zijn arts. Die kan je precies vertellen waarom deze moedervlekken verwijderd worden en of je zorgen al dan niet terecht zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Zie reacties nav je toevoeging:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing