Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe vertel ik op school en aan mijn vrienden dat ik een hersentumor heb?

hey,
Ik had al een lange tijd last van erge hoofdpijn. Ik ben er mee naar de dokter gegaan. Er is de volgende dag al een MRI gemaakt en ik heb dus een tumor in mijn hoofd. Het grootste deel kan weggehaald worden maar ik ben dan dus wel lang niet op school. Ik ben van mezelf niet zo'n prater en laat anderen niet graag weten hoe ik me voel omdat ik daarmee de ander alleen maar met problemen opzadel. Maar ik vind wel dat ze het verhaal moeten weten als ik een lange tijd van school weg ben. Maar hoe vertel ik ineens de klas en mijn vrienden dat ik al 3 weken een tumor heb die er binnenkort uitgehaald word?
xx iris

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Wat vreselijk voor je, ik weet wat je doormaakt, omdat mij jaren geleden ongeveer hetzelfde is overkomen. Ik had geen hoofdpijn, maar was plotseling blind geworden, aan een oog al blind geboren en door de tumor was aan het andere oog de oogzenuw onherstelbaar beschadigd. Ik had een baan en was ouder als jij nu bent. Ook ik zat met het probleem: hoe vertel ik het m'n collega's? Ook mijn collega's waren vriendinnen van mij geworden en ze moesten dus weten wat mijn blindheid veroorzaakt had. Ik heb besloten het ze zelf te vertellen, dat vond ik persoonlijker dan het mijn werkgever te laten vertellen. Ik heb eerst mijn werkgever ingelicht en deze heeft een vergadering gepland waar iedereen bij moest zijn. Tijdens die vergadering heb ik het mijn collega's verteld en vragen beantwoord, voor zover ik dat kon. En ja, het was emotioneel, zowel voor mij, als voor mijn collega's, maar ik ben blij dat ik dit samen met hen heb gedeeld. Ook heb ik hen verteld dat ik zou laten weten of ik bezoek wilde of niet. Uiteindelijk heb ik ze niet op bezoek gewild tijdens mijn verblijf in het ziekenhuis, maar eenmaal thuis had ik daar wel behoefte aan. Ondertussen ben ik al jaren weg bij dat bedrijf, omdat ik het werk met mijn beperking niet meer kon doen, wat voor jou waarschijnlijk anders zal verlopen. Ik wil jou dan ook adviseren, doe het zelf, als je dat kan. Denk er goed over na welke leerkracht je hierbij wil hebben, vraag aan deze persoon of je een lesuur mag gebruiken om dit verhaal te vertellen en eventuele vragen mag beantwoorden. Als een ander dit doet, dan krijg je het idee dat dit niet over jou gaat en het is belangrijk dat je de tumor iets van jou leert te zijn. Hij moet bij je leven gaan horen, je moet het accepteren, dat kan alleen door erover te praten. Hoe meer je erover praat, hoe makkelijker dat wordt. Natuurlijk is dit een schokkend verhaal voor je klasgenoten, maar wel de waarheid, dit gebeurd, jij en zij kunnen er niet omheen.
Natuurlijk is dit gebaseerd op mijn ervaring, jij zit anders in elkaar als ik, je moet een manier vinden die je past, waar jij je goed bij voelt, de manier vinden waarop jij het kunt vertellen. Wil of kun je het niet zelf vertellen, schrijf dan op wat je vind dat je klasgenoten moeten weten, zodat het jouw verhaal wordt, door een ander verwoord.
Heel veel sterkte de komende tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het beste is om naar je mentor of een vertrouwenspersoon te gaan op school en het met hem/haar te bespreken. Als je het fijn vindt kan je je ouders meenemen.
Dan kun je samen bespreken wat jij een fijne manier zou vinden om het ze te vertellen. Misschien dat je het de klas zelf wil vertellen, maar je kan ook vragen of je mentor/vertrouwenspersoon het aan de klas vertelt. Er is hier vast een oplossing voor, maar als eerst zou ik je adviseren het met je mentor/vertrouwenspersoon te bespreken.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing