Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat te doen tegen hardnekigge blaasontsteking als zelfs paracetamol en vitamine C niet meer werken en de huisarts het ook niet meer weet?

Ik heb er regelmatig last van. Nu weer.
Ik ben bij 3 verschillende huisartsen geweest die allemaal zeggen niks te kunnen vinden.
Mijn apotheker raadde me aan paracetamol, cranberry en hoge dosis vit. C te slikken. Meestal werkt het, vandaag helaas niet zo goed.
Het vervelende is ook nog dat ik vannacht op vakantie ga.
De pijn valt mee maar de druk erop is groot waardoor ik elke 5 min naar de wc moet (en dat is best lastig als je naar het vliegveld nog moet reizen en in het vliegtuig zelf).
Paracetamol heb ik nu 1,5 uur geslikt (4 zelfs) en 1 tablet vit. C 1000 mg. Voor de rest warm gehouden in de douche.
Nu kan ik nog wel cranberry laten halen vandaag maar ik betwijfel of dit zin heeft gezien deze hoge dosissen ook niet werken.
Heeft iemand misschien nog tips? Zeker voor vandaag?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (4)

Je vraag gaat over een hardnekkige blaasontsteking, maar vervolgens schrijf je dat verschillende artsen "niets kunnen vinden". Ik begrijp daaruit niet of je nu wel of geen blaasontsteking hebt.

Allereerst: extra hoge dosissen vitamine C bij blaasontsteking zijn niet zinvol. Het werd vroeger wel aangeraden om de urine mee 'aan te zuren' en zo een ontsteking te bestrijden of voorkomen, maar uit onderzoek blijken hier geen effecten van aantoonbaar. Wat wél werkt is cranberrysap, maar dat werkt uitsluitend preventief: het gebruik van cranberry geeft een iets kleinere kans op een nieuwe infectie, maar bij een bestaande infectie heeft het geen meerwaarde.

Een blaasontsteking gaat in principe vanzelf over, maar meestal zal een arts antibiotica voorschrijven om complicaties te voorkomen en omdat je dan eerder van je klachten af bent. Paracetamol werkt alleen om de pijn te onderdrukken (en eventueel koorts, maar een ongecompliceerde blaasontsteking zou geen koorts mogen geven) en dus niet tegen de infectie zelf.

Ik kan alleen uit je vraag niet halen of je nu een infectie hebt of niet. Nogmaals: als je een infectie hebt, dan is antibiotica de snelste manier om van je klachten af te komen. Als je een kuur hebt gehad en je klachten zijn niet weg, dan zal de huisarts hopelijk een kweek laten doen. Het kan een dag of vijf duren voor je daar de uitslag van hebt, maar dan weet je precies welke bacterie de infectie veroorzaakt en ook welk antibioticum wel en niet effectief is tegen deze specifieke stam.

Als uit de onderzoeken geen blaasontsteking blijkt (dan bedoel ik niet alleen dipstick onderzoek, maar óók een kweek; die sticks zijn niet even precies) en het is een terugkerend probleem, dan zou de uroloog er eens naar moeten kijken. Er is dan namelijk iets anders aan de hand dan (terugkerende) bacteriële urineweginfecties.

Wat je zelf nog kunt doen, is in elk geval voldoende drinken. Heel veel drinken kan helpen bij een beginnende blaasontsteking omdat dat je blaas spoelt, maar als je eenmaal antibiotica hebt moet je niet al te extreem veel drinken omdat het middel dan teveel verdund raakt en minder goed werkt. Let er op dat je goed uitplast als je naar de WC gaat (rechtop zitten, blaas eventueel even op je hand of fluit een keer als er niets meer komt, dat ontspant de bekkenbodem) en stel de toiletgang niet uit. Gebruik eventueel ibuprofen of een ander NSAID naast de paracetamol tegen de pijn. Krijg je koorts, neem dan toch weer contact op met een arts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een simpel antwoord: antibioticaprofylaxe. Zie link (Nederlands Huisartsen genootschap) voor details, scroll doior naar recidiverende cystitis.
10 jaar geleden
Als je urine is getest op blaasontsteking en er zijn geen eiwitten in gevonden heb je waarschijnlijk geen infectie. Echter je hebt wel pijn zoals bij een blaasontsteking en dan kan het zijn dat je Interstitiële Cystitis of reëel het blaaspijn syndroom en kan ook regelmatig met blaasontsteking gepaard gaan. Dit is meestal chronisch. Ik heb dit ook en ik krijg om de paar weken in het ziekenhuis, op de poli urologie, een blaasspoeling. Tevens slik ik ter voorkoming van infectie onderhoudsdosis antibiotica ( nitrofurantoïne ) en dit werkt bij mij super goed, heb veel minder vaak last van blaa- nierbekken infectie. Ook moet je minstens 2 liter water per dag drinken anders heb je grote kans dat je ondanks de medicatie toch weer blaasontsteking krijgt. Ik adviseer je om aan je huisarts een doorverwijzing vragen voor de uroloog. Fijne vakantie!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
misschien cola drinken. Dat zuivert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing