Hoe vertel je vrienden, familie dat je doodgaat?
Iemand een idee hoe je dat het best doet? Ik weet het echt niet en vind er de woorden niet voor. Liedjes en tekstjes over waardoor heb ik al geschreven, vind je op internet,.. Maar vind niets met de boodschap in dat je doodgaat. Na 2 maanden weet nog niemand dit. En weet niet echt niet hoe hieraan te beginnen.
En er is wel kanker in de familie, maar een andere vorm dan ik heb. In de familie zit longkanker, en ik heb leukemie. @Pelle: Ik woon alleen, dus de dagen dat ik me te ziek voel(de) kom/kwam ik niet buiten, zag ik niemand,.. En werken deed ik niet. Toen ik mijn diploma van het middelbaar heb gehaald, ben ik naar de hogeschool gegaan, en andere instanties om te studeren maar ben er altijd mee moeten stoppen omdat het niet ging.
Vanzelfsprekend kun je bij het vertellen zeggen dat je bang bent bemoederd te worden, dat je dat dus niet wilt.
Hoe is het voor je om je verhaal hier op GV te doen, helpt het wat om het straks aan anderen te vertellen? Of juist niet?
Je noemt jezelf een opkropper, ik vind het dan wel heel knap dat je hier zo open en kwetsbaar over je probleem spreekt.
Hoe triest ook, door alles op te kroppen en aan niemand iets te zeggen, vergroot je de kans dat mensen je niet geloven als je het uiteindelijk vertelt. Ik zou daarom als ik jou was, het Zo Snel Mogelijk vertellen. Het wordt alleen maar moeilijker als je het uitstelt, zowel voor jou als voor hen. Want als je het al zo lang hebt stilgehouden, wat is dan wél het goede moment om het te vertellen? Je loopt het risico het steeds verder voor je uit te schuiven, maar zoveel tijd heb je niet: als je nog een korte tijd te leven hebt, wordt de tijd die je nog hebt, steeds kostbaarder. Zolang je het stil houdt, moet jij het alleen doen en hebben je geliefden niet de kans om jou te steunen. Want als ik eerlijk ben, als een vriendin van mij zoiets lang stil zou houden, zou dat wel één van de eerste dingen zijn die ik zou denken en ook zeggen als ze het uiteindelijk zou vertellen: “waarom heb je dat niet eerder verteld, dan had ik je kunnen hélpen!” Mensen die echt van je houden, willen blij zijn als jij blij bent en treuren als jij treurt. Heel concreet: omdat je het al zo lang hebt uitgesteld, denk ik dat je jezelf haast op moet dragen om het nu echt te gaan vertellen. Zeg tegen jezelf: “deze week vertel ik het mijn ouders”, en houd je daar aan. Je kunt dat ook afspreken met je maatschappelijk werkster/psycholoog, zodat die je kan aanmoedigen en je ook een soort stok achter de deur hebt omdat hij/zij je dan achteraf kan vragen of je het inderdaad hebt verteld. Je zou zelfs vantevoren door middel van een rollenspel kunnen oefenen hoe je het gaat vertellen, zodat je in elk geval de eerste paar zinnen al een paar keer hebt geoefend voor jezelf, en je het risico verkleint dat je gaat haperen in je spraak voordat je hebt gezegd wat je wilde zeggen.
En verder: is er één iemand die je vertrouwt, aan wie je het het liefst zo snel mogelijk zou willen vertellen? Een broer, zus, vriend of vriendin? Neem die dan in vertrouwen en vraag of die mee kan gaan naar je ouders, als je dat wilt. Misschien helpt dat je, dat je zeker weet dat die persoon je kan steunen terwijl je daar bent en zelfs even je woorden kan overnemen als je er niet uit komt.
Tenslotte kan ik je verder alleen maar heel veel sterkte wensen, zowel bij het vertellen van deze boodschap als in de tijd die nog komen gaat. Ik hoop dat het je geholpen heeft om even wat uit te kunnen wisselen met onbekenden hier, soms is dat al heel prettig. Ik wens je alle goeds toe.
Ik ben vandaag bij de maatschappelijk werkster geweest om de praktische zaken, thuiszorg,… te bespreken. Volgende keer als ik naar haar of de psycholoog moet ga dit zeker bespreken. En hopelijk lukt het dan om het zo snel mogelijk al tegen een goede vriendin te vertellen (want ben enig kind). Zodat ik het dan snel kan proberen met haar te vertellen aan mijn ouders, en andere mensen van onze vriendengroep,... En bedankt!
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.