Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe en waar kan je je laten testen hoeveel ioniserende straling je in je lichaam hebt?

Weet iemand dit?

Ik ben een chronisch rugpatiënt, heb in de afgelopen 5 jaar 15 keer onder een CT scan moeten liggen en doordat ik nog steeds heel veel pijn heb vroeg ik mij af of ik een stralingsziekte heb...

Meer over stralingsziekte hieronder:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Stralingsziekte#Effecten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Je hebt geen ioniserende straling in je lichaam. Als je in een CT-scanner ligt wordt je wel bestraald met ioniserende straling (Röntgenstraling) maar die neem je niet mee in je lichaam.

Je zult geen stralingsziekte hebben. Ten eerste omdat je spreekt over pijn maar niet over de kenmerkende symptomen van stralingsziekte: hoofdpijn, misselijkheid, braken, vermoeidheid, malaise, haaruitval, infecties.
Voor stralingsziekte is bovendien veel meer straling nodig dan een CT-scan oplevert. Meestal ontwikkelt men vanaf 0,7 gray symptomen van stralingsziekte. Een CT-scan levert ongeveer 1/50 daarvan op.

Een CT-scan levert dus wel wat extra blootstelling aan ioniserende straling op ten opzichte van de gewone blootstelling die we allen ondergaan (zonnestraling en achtergrondstraling). Dat voegt een heel klein beetje toe aan de kans dat je kanker krijgt.
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing