Waarom zijn de waarden van is mijn "Hemoglobine", "Hematocriet" en "Erythrocyten" verhoogd?
Beste mensen,
onlangs heb ik een bloedonderzoek gehad en heb de resultaten ontvangen; wat mij opvalt zijn de volgende waarden die te hoog zijn:
Hemoglobine -> Normale waarde: tussen 13,2 en 17,3 g/dL (bij mij is dat 17,5 g/dL)
Hematocriet -> Normale waarde: tussen 39 en 49% (bij mij is dat 50,2%)
Erythrocyten -> Normale waarde: tussen 4,30 en 5,70 milj/µL (bij mij is dat 5,98 milj/µL)
Ik moet zeggen dat ik vorig jaar (toen woonde ik nog in Antwerpen) 3 dagenlang opgenomen ben geweest in het ziekenhuis voor aderlating, toen waren deze zaken ook te hoog...
Ik rook niet, woon en sport niet in hoge gebieden en neem ook geen epo voor alle duidelijkheid, weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn?
P.S.: volgens mijn huidige huisarts is er nog geen reden tot paniek.
Toegevoegd na 3 minuten:
En stel als ik deze waarden omlaag wil krijgen, hoe doe ik dat op een natuurlijke manier? Of moet ik terug opnieuw regelmatig bloed laten trekken? (aderlating)
Het beeld wat je geeft is van een polycytemia maar dat is een niet uitgewerkte diagnose.
Mijn advies ga terug naar een arts en vraag uitleg want een advies gebaseerd op deze gegevens kan wel eens meer ellende veroorzaken dan je bloedwaarden te verbeteren.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.