Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor soort hoest heb ik?

Ik hoest ongeveer 4tot5 keer per uur, meestal komt er slijm. Mijn stem klinkt vreemd. Is dit een zware verkoudheid of iets anders? En wat kan ik tegen doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Er is maar één persoon die daar antwoord op kan geven, en dat is jouw huisarts. Wij kunnen niet op basis van de summiere gegevens die jij ons geeft bepalen wat er met jou aan de hand is. Een arts kan in je keel kijken en nadere informatie vragen. Hij of zij weet dat het beste, dus breng een bezoek aan de praktijk!

Toegevoegd na 18 minuten:
Als het kinkhoest is wat jij hebt dan kan je daar alleen het volgende tegen doen: zorgen voor voldoende rust. Ook kun je eventueel op dropjes zuigen.
Het is beter om geen hoestdrank te gebruiken. Hoestdrank zorgt er juist voor dat de hoest vast blijft zitten. Mocht je toch hoestdrank willen, doe dit dan altijd in overleg met jouw arts. Er zijn hoestdranken die kunnen helpen, maar dat geldt niet voor elke soort.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze zeiden waarschijnlijk kinkhoes...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een vermoeden van kinkhoest wordt meestal bloed geprikt. Ik heb kinkhoest gehad, maar ik was werkelijk continu aan het hoesten, tot braken toe. Ik klonk als een zeehond en had koorts. Met een antibioticakuut werden de symptomen al snel minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tot nu toe (gelukkig) alleen wat vervelende hoest, maandag afspraak bij de huisarts.

Andere antwoorden (2)

Een verkoudheid is een virusinfectie in je neus, keel en bovenste luchtwegen. Je lichaam reageert op dit virus door slijm te produceren dat de geïnfecteerde cellen snel afvoert. Je lichaam voert dit slijm af via de mond en de neus. Bijna iedereen heeft wel eens last van verkoudheid. Dit kan variëren van een snotneus tot je flink ziek voelen.

Symptomen van verkoudheid
Klachten die voorkomen bij verkoudheid zijn:

Loopneus.
Hoesten.
Niezen.
Keelpijn.
Hoofdpijn.
Lichte verhoging.
Tranende ogen.
Oorpijn.
Een zware verkoudheid veroorzaakt een grieperig gevoel. Hierbij heb je naast bovenstaande klachten ook koorts en voel je je hangerig en slap.
(Lees meer...)
fremar
11 jaar geleden
Je hebt een productieve hoest, dit houdt in dat bij het hoesten slijm opgehoest
(moet) word(en), een producerende hoest is nuttig, en mag niet onderdrukt worden, als het slijm weg is, verdwijnt de hoest vanzelf. het ophoesten kan makkelijker gemaakt worden door veel warme dranken te drinken, eventueel met een lepeltje honing en te stomen met kokend water.
Je moet met hoest naar een dokter als:
de hoest al langer dan drie weken aanhoudt, terwijl u verder niet verkouden bent.
• Indien de hoest bij een verkoudheid na vijf dagen nog even hardnekkig is, kunt u een extra besmetting hebben opgelopen. Er kan dan naast een virusinfectie een tweede (bacteriële) infectie ontstaan zijn.
• Als de hoest gepaard gaat met benauwdheid of piepen (zeker bij mensen met astma of chronische bronchitis).
• Wanneer u niet alleen hoest, maar ook langer dan drie dagen koorts heeft.
• Wanneer de hoest gepaard gaat met hevige, stekende pijn of als u bloederig slijm ophoest.
• Als u vermoedt dat een geneesmiddel de oorzaak van de hoest is of als hart- of maagklachten nachtelijke hoest veroorzaken.
• Bij baby’s jonger dan zes maanden die door het hoesten slecht drinken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding